Reactie De huidige problemen met afvoer van water worden onderkend. Uitgangspunt van de gemeente is altijd geweest in het kader van de planvorming een bijdrage te leveren aan verbetering van de bestaande situatie en zeker niet de problematiek te verergeren. De sloot langs de "oude" Aldlansdyk zal inderdaad gedempt worden. Langs het spoortrace zullen de sloten echter zodanig worden ingericht dat een goede afvoer vanuit het plangebied gegarandeerd is. Hiervoor zullen de sloten worden verbreed en ontdaan van obstakels die de waterafvoer belemmeren. Het terrein waarop het appartementencomplex wordt gebouwd, zal zo worden aangelegd dat het hemelwater zoveel mogelijk direct naar de naast de spoorlijn liggende sloten wordt afgevoerd. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de precieze inrichting niet in het bestemmingsplan wordt geregeld, maar dat deze met name betrekking heeft op de uitvoering van het plan. Vanwege de urgente situatie zal de watersituatie ter plaatse al deels voorafgaand aan de feitelijke uitvoering van het plangebied worden aangepakt. De gemeente heeft hiervoor het adviesbureau Arcadis in de arm genomen. De technische maatregelen zullen bestaan uit een "waterkering" ten behoeve van de twee bestaande woningen en een pompput ter hoogte van de twee genoemde percelen. Door middel van deze oplossing wordt voorkomen dat de bouw van het appartementengebouw de waterhuishoudkundige situatie voor de percelen Aldlansdyk 82 en 84 zal verslechteren. Ook zal op deze manier een bijdrage worden geleverd aan het oplossen van de reeds bestaande waterproblematiek, als gevolge van het bestaande hoogteverschil tussen de genoemde percelen en hun omgeving. Overigens is niet duidelijk waarop reclamanten de opmerking baseren dat er binnenkort sprake zal zijn van een wettelijke verplichting tot het afvoeren van regenwater via de riolering. Het waterbeleid van het rijk is immers juist gericht op het afkoppelen van de hemelwaterafvoer van het riool, zoals ook in het bestemmingsplan (paragraaf 4.9) is aangegeven. c. Verkeer De reclamanten vrezen parkeeroverlast vanwege een te beperkte parkeerruimte. Tevens stellen de reclamanten dat de bebouwing te dicht bij de Aldlansdyk staat, dit zou 11 meter uit de as van deze weg moeten zijn. De geplande doorgang naar Roptastins is volgens de reclamanten in strijd met de uitgangspunten van afwikkeling van het verkeer en brengt een te groot verkeersrisico met zich mee, vanwege een oversteek nabij een onoverzichtelijke bocht. Daamaast wordt gesteld dat door de afsluiting van de huidige Aldlansdyk de ontsluiting voor een auto met aanhanger niet gewaarborgd is. Reactie Op de locatie worden ten hoogste 12 woningen gerealiseerd. Het parkeren op de locatie vindt plaats op het binnenterrein. Hier zullen 17parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Er wordt derhalve voldaan aan de parkeernorm van 1,4 parkeerplaats per woningen. Eventueel kunnen langs de toerit naar het appartementencomplex of langs de afzonderlijke toerit voor de percelen 82/84 nog enkele extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Dit laatste zal vanzelfsprekend in overleg met aanwonenden plaatsvinden. Op grond van bovenstaande wordt geen parkeeroverlast voor de omgeving verwacht. Opgemerkt moet worden dat in het plan wordt uitgegaan van een afstand van 15 meter voor het relevante deel van de Aldlansdyk, in plaats van de 11 meter welke door de reclamanten wordt aangegeven. Overigens wordt uit de zienswijze van reclamant niet duidelijk waarom de afstand van het gebouw tot de Aldlansdyk ten minste 11 meter zou moeten bedragen. Redenen voor de afstand van 15 meter tussen het gebouw en het relevante deel van de Aldlansdyk zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 74