worden aangelegd dat het hemelwater zoveel mogelijk direct naar de naast de spoorlijn liggende sloten worden afgevoerd. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat deprecieze inrichting niet in het bestemmingsplan wordt geregeld, maar dat deze met name betrekking heeft op de uitvoering van het plan. Vanwege de urgente situatie zal de watersituatie ter plaatse al deels voorafgaand aan de feitelijke uitvoering van het plangebied worden aangepakt. De gemeente heeft hiervoor het adviesbureau Arcadis in de arm genomen. De technische maatregelen zullen bestaan uit een waterkeringten behoeve van de twee bestaande woningen en een pompput ter hoogte van de twee genoemde percelen. Door middel van deze oplossing wordt voorkomen dat de bouw van het appartementengebouw de waterhuishoudkundige situatie voor de percelen Aldlansdyk 82 en 84 zal verslechteren. Ookzal op deze manier een bijdrage worden geleverd aan het oplossen van de reeds bestaande waterproblematiekals gevolge van het hoogteverschil tussen de genoemde percelen en hun omgeving. De opmerkingen van reclamant zullen bij de uitvoering van deze maatregelen betrokken worden. Overigens is niet duidelijk waarop reclamanten de opmerking baseren dat er binnenkort sprake zal zijn van een wettelijke verplichting tot het afvoeren van regenwater via de riolering. Het waterbeleid van het rijk is immers juist gericht op het afkoppelen van de hemelwaterafvoer van het riool, zoals ook in het bestemmingsplan (paragraaf 4.9) is aangegeven. De vormgeving van de waterkering heeft met name betrekking op de uitvoering. Gelet op voorgaande en op het feit dat de technische maatregelen nog niet volledig zijn uitgekristalliseerd, is in het bestemmingsplan verder niets opgenomen over de vormgeving van de waterkering. In paragraaf 4.9.4 is aangegeven dat in de nieuwe situatie op de locaties Aldlansdyk en Burmaniawei enige oppervlakte bebouwing zal worden toegevoegd ten opzichte van de huidige situatie. Vermeld is dat deze toevoeging niet dusdanig omvangrijk is dat hiervoor extra oppervlaktewatercapaciteit dient te worden toegevoegd. De genoemde situaties zijn in het kader van de watertoets uitgebreid met het Wetterskip Fryslan besproken. In zijn overlegreactie heeft het Wetterskip dan ook aangegeven dat "de afspraken die in het kader van de watertoets zijn gemaakt, staan verwoord in de tekst van de toelichting en worden meegenomen in de planvorming. Inhoudelijk heeft het Wetterskip geen opmerkingen over de bouwplannen b. Verkeersveiligheid Reclamant heeft bezwaren tegen het bebouwen van de Aldlansdyk. hi het verleden is de Gysbert Japicxstrjitte afgesloten, doordat de situatie ter plaatse te gevaarlijk was. Het kan volgens reclamant niet zo zijn dat deze afrit nu opgesteld wordt nu aan de situatie niets veranderd is. Ook mist reclamant de door de gemeente voorgestelde ontsluiting. Deze route lijkt reclamant niet haalbaar indien hij met een caravan of aanhanger naar zijn perceel moet. Tevens zal dit traject lawaaiproblemen veroorzaken indien reclamant's ochtends vroeg op 4 meter uit de gevel van het geplande gebouw naar zijn werk rijdt. Reactie De ontsluiting van de percelen Aldlansdyk 82 en 84 is gewaarborgd, ook voor een auto met aanhanger. De bestaande ontsluiting zal zoveel mogelijk gehandhaafd blijven, met een aanpassing ter hoogte van het appartementengebouw. De precieze omvang en situering van deze ontsluiting is een zaak van uitvoering, waarbij uiteraard rekening zal worden gehouden met de belangen van de bewoners op de percelen Aldlansdyk 82 en 84. Van een heropening

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 79