worden aangelegd dat het hemelwater zoveel mogelijk direct naar de naast de spoorlijn
liggende sloten worden afgevoerd. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat deprecieze
inrichting niet in het bestemmingsplan wordt geregeld, maar dat deze met name betrekking
heeft op de uitvoering van het plan.
Vanwege de urgente situatie zal de watersituatie ter plaatse al deels voorafgaand aan de
feitelijke uitvoering van het plangebied worden aangepakt. De gemeente heeft hiervoor het
adviesbureau Arcadis in de arm genomen. De technische maatregelen zullen bestaan uit een
waterkeringten behoeve van de twee bestaande woningen en een pompput ter hoogte van
de twee genoemde percelen. Door middel van deze oplossing wordt voorkomen dat de bouw
van het appartementengebouw de waterhuishoudkundige situatie voor de percelen Aldlansdyk
82 en 84 zal verslechteren. Ookzal op deze manier een bijdrage worden geleverd aan het
oplossen van de reeds bestaande waterproblematiekals gevolge van het hoogteverschil
tussen de genoemde percelen en hun omgeving. De opmerkingen van reclamant zullen bij de
uitvoering van deze maatregelen betrokken worden. Overigens is niet duidelijk waarop
reclamanten de opmerking baseren dat er binnenkort sprake zal zijn van een wettelijke
verplichting tot het afvoeren van regenwater via de riolering. Het waterbeleid van het rijk is
immers juist gericht op het afkoppelen van de hemelwaterafvoer van het riool, zoals ook in
het bestemmingsplan (paragraaf 4.9) is aangegeven.
De vormgeving van de waterkering heeft met name betrekking op de uitvoering. Gelet op
voorgaande en op het feit dat de technische maatregelen nog niet volledig zijn
uitgekristalliseerd, is in het bestemmingsplan verder niets opgenomen over de vormgeving
van de waterkering.
In paragraaf 4.9.4 is aangegeven dat in de nieuwe situatie op de locaties Aldlansdyk en
Burmaniawei enige oppervlakte bebouwing zal worden toegevoegd ten opzichte van de
huidige situatie. Vermeld is dat deze toevoeging niet dusdanig omvangrijk is dat hiervoor
extra oppervlaktewatercapaciteit dient te worden toegevoegd. De genoemde situaties zijn in
het kader van de watertoets uitgebreid met het Wetterskip Fryslan besproken. In zijn
overlegreactie heeft het Wetterskip dan ook aangegeven dat "de afspraken die in het kader
van de watertoets zijn gemaakt, staan verwoord in de tekst van de toelichting en worden
meegenomen in de planvorming. Inhoudelijk heeft het Wetterskip geen opmerkingen over de
bouwplannen
b. Verkeersveiligheid
Reclamant heeft bezwaren tegen het bebouwen van de Aldlansdyk. hi het verleden is de
Gysbert Japicxstrjitte afgesloten, doordat de situatie ter plaatse te gevaarlijk was. Het kan
volgens reclamant niet zo zijn dat deze afrit nu opgesteld wordt nu aan de situatie niets
veranderd is. Ook mist reclamant de door de gemeente voorgestelde ontsluiting. Deze route
lijkt reclamant niet haalbaar indien hij met een caravan of aanhanger naar zijn perceel moet.
Tevens zal dit traject lawaaiproblemen veroorzaken indien reclamant's ochtends vroeg op 4
meter uit de gevel van het geplande gebouw naar zijn werk rijdt.
Reactie
De ontsluiting van de percelen Aldlansdyk 82 en 84 is gewaarborgd, ook voor een auto met
aanhanger. De bestaande ontsluiting zal zoveel mogelijk gehandhaafd blijven, met een
aanpassing ter hoogte van het appartementengebouw. De precieze omvang en situering van
deze ontsluiting is een zaak van uitvoering, waarbij uiteraard rekening zal worden gehouden
met de belangen van de bewoners op de percelen Aldlansdyk 82 en 84. Van een heropening