van de afrit naar de Gysbert Japicxstrjitte is dan ookgeen sprake. c. Afstand tot de Aldlansdyk Reclamant stelt het gebouw aan de Aldlansdyk te dicht bij deze weg is geprojecteerd, voor wat betreft het deel van de Aldlansdyk waaraan de woningen 82, 84 en 86 zijn gesitueerd. Volgens reclamant moet ook ten opzicht van dit wegdeel een afstand van 11 meter in acht worden genomen, omdat ook dit wegdeel onderdeel uitmaakt van de Aldlansdyk. Reactie Opgemerkt moet worden dat in het plan wordt uitgegaan van een afstand van 15 meter voor het relevante deel van de Aldlansdyk, in plaats van dell meter welke door de reclamanten wordt aangegeven. Overigens wordt uit de zienswijze van reclamant niet duidelijk waarom de afstand van het gebouw tot de Aldlansdyk ten minste 11 meter zou moeten bedragen. Redenen voor de afstand van 15 meter tussen het gebouw en het relevante deel van de Aldlansdyk zijn gelegen in het stedenbouwkundig ontwerp van het gebouw. Gelet op de omvang en het ontwerp van het gebouw is een afstand van minimaal 15 meter vanuit de wegas tot het bouwvlak gekozen. Het is niet wenselijk het gebouw verder naar achteren te schuiven gelet op de afstand tot de perceelsgrenzen van het perceel Roptastins 40. Gebleken is dat op een afstand van 15 meter uit de wegas niet wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). In dit kader is een hogere waarde procedure gevolgd bij Gedeputeerde Staten. Deze hogere waarde is inmiddels verkregen. De ontsluiting van de percelen Aldlansdyk 82 en 84 maakt wel deel onderdeel uit van de Aldlansdyk, maar is voor wat betreft wegverkeerslawaai niet relevant, doordat het verkeer op dit wegvak zeer beperkt is. d. Parkeren Reclamant stelt dat niet in voldoende parkeerruimte is voorzien, waardoor bij de woning van reclamant geparkeerd zal gaan worden. Daarbij merkt reclamant op dat de gehanteerde norm van 1,4 parkeerplaatsen per woning onvoldoende is, doordat het appartementen in het duurdere segment betreft. Reclamant verwacht dat het aantal auto's per woning hierdoor hoger ligt. Reactie Op de locatie worden ten hoogste 12 woningen gerealiseerd. Het parkeren op de locatie vindt plaats op het binnenterrein. Hier zullen 17 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Er wordt derhalve voldaan aan de parkeernorm van 1,4 parkeerplaats per woningen. Eventueel kunnen langs de toerit naar het appartementencomplex of langs de afzonderlijke toerit voor de percelen 82/84 nog enkele extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Dit laatste zal vanzelfsprekend in overleg met aanwonenden plaatsvinden. Op grond van bovenstaande wordt geen parkeeroverlast voor de omgeving verwacht. Een parkeernorm van 1,4 auto per woningen is overigens een redelijkeparkeernorm bij dergelijke woonvormen in een dergelijk segment. e. Privacy en overlast Zoals het bouwvlak nu is getekend staat het appartementencomplex op 16 meter van de gevel van reclamant. Dit geeft een enorme inkijk en verpest het uitzicht. Bovendien is de privacy volledig weg daar door de hoogte van het gebouw de bewoners niet alleen voor maar ook achter in de tuin kijken, om nog maar niet te spreken over de overlast die de aanloop van 12 appartementen zal geven. In het antwoord van de gemeente op de inspraakreactie wordt aangegeven dat bij de indeling van de appartementen rekening zal worden gehouden met de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 80