van de afrit naar de Gysbert Japicxstrjitte is dan ookgeen sprake.
c. Afstand tot de Aldlansdyk
Reclamant stelt het gebouw aan de Aldlansdyk te dicht bij deze weg is geprojecteerd, voor
wat betreft het deel van de Aldlansdyk waaraan de woningen 82, 84 en 86 zijn gesitueerd.
Volgens reclamant moet ook ten opzicht van dit wegdeel een afstand van 11 meter in acht
worden genomen, omdat ook dit wegdeel onderdeel uitmaakt van de Aldlansdyk.
Reactie
Opgemerkt moet worden dat in het plan wordt uitgegaan van een afstand van 15 meter voor
het relevante deel van de Aldlansdyk, in plaats van dell meter welke door de reclamanten
wordt aangegeven. Overigens wordt uit de zienswijze van reclamant niet duidelijk waarom de
afstand van het gebouw tot de Aldlansdyk ten minste 11 meter zou moeten bedragen. Redenen
voor de afstand van 15 meter tussen het gebouw en het relevante deel van de Aldlansdyk zijn
gelegen in het stedenbouwkundig ontwerp van het gebouw. Gelet op de omvang en het
ontwerp van het gebouw is een afstand van minimaal 15 meter vanuit de wegas tot het
bouwvlak gekozen. Het is niet wenselijk het gebouw verder naar achteren te schuiven gelet op
de afstand tot de perceelsgrenzen van het perceel Roptastins 40.
Gebleken is dat op een afstand van 15 meter uit de wegas niet wordt voldaan aan de
voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). In dit kader is een hogere waarde procedure gevolgd
bij Gedeputeerde Staten. Deze hogere waarde is inmiddels verkregen. De ontsluiting van de
percelen Aldlansdyk 82 en 84 maakt wel deel onderdeel uit van de Aldlansdyk, maar is voor
wat betreft wegverkeerslawaai niet relevant, doordat het verkeer op dit wegvak zeer beperkt
is.
d. Parkeren
Reclamant stelt dat niet in voldoende parkeerruimte is voorzien, waardoor bij de woning van
reclamant geparkeerd zal gaan worden. Daarbij merkt reclamant op dat de gehanteerde norm
van 1,4 parkeerplaatsen per woning onvoldoende is, doordat het appartementen in het
duurdere segment betreft. Reclamant verwacht dat het aantal auto's per woning hierdoor
hoger ligt.
Reactie
Op de locatie worden ten hoogste 12 woningen gerealiseerd. Het parkeren op de locatie vindt
plaats op het binnenterrein. Hier zullen 17 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Er wordt
derhalve voldaan aan de parkeernorm van 1,4 parkeerplaats per woningen. Eventueel kunnen
langs de toerit naar het appartementencomplex of langs de afzonderlijke toerit voor de
percelen 82/84 nog enkele extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Dit laatste zal
vanzelfsprekend in overleg met aanwonenden plaatsvinden. Op grond van bovenstaande
wordt geen parkeeroverlast voor de omgeving verwacht. Een parkeernorm van 1,4 auto per
woningen is overigens een redelijkeparkeernorm bij dergelijke woonvormen in een dergelijk
segment.
e. Privacy en overlast
Zoals het bouwvlak nu is getekend staat het appartementencomplex op 16 meter van de gevel
van reclamant. Dit geeft een enorme inkijk en verpest het uitzicht. Bovendien is de privacy
volledig weg daar door de hoogte van het gebouw de bewoners niet alleen voor maar ook
achter in de tuin kijken, om nog maar niet te spreken over de overlast die de aanloop van 12
appartementen zal geven. In het antwoord van de gemeente op de inspraakreactie wordt
aangegeven dat bij de indeling van de appartementen rekening zal worden gehouden met de