derhalve correct. Reclamant heeft overigens niet aangegeven waarom hij van mening is dat dit laatste niet het geval zou zijn. Ten aanzien van lichthinder kan worden opgemerkt dat hiermee bij het ontwerp van de gebouwen rekening zal worden gehouden. Overigens is niet duidelijk waarop reclamant baseert dat het gebouw gedurende gehele nacht verlicht zal zijn. g. Historische plek Volgens reclamant is ter plaatse sprake van een karakteristieke historische plek met authentieke bebouwing van net na 1900. Door de realisatie van een monsterlijk hoog gebouw gaat dit karakter volledig verloren, zo stelt reclamant. Reactie Zoals eerder aangegeven, ligt de plek op het knooppunt van de voormalige spoorlijn en de Aldlansdyk. Om deze reden is het stedenbouwkundige uitgangspunt voor deze locatie juist geweest een solitair gebouw neer te zetten dat de bijzondere plek markeert. Het gebouw krijgt een niet-stedelijke, informele uitstraling. De westelijke zijde van het gebouw zal worden uitgevoerd in drie bouwlagen. De maximale bouwhoogte van 14 meter zal dan ookaan deze zijde niet worden gerealiseerd. Voor deze zijde van het gebouw wordt de maximale bouwhoogte op 11 meter gesteld. In het bouwvlak zal een differentiering van de maximale bouwhoogte opgenomen worden. Zoals aangegeven is om bovengenoemde redenen gekozen voor een appartementengebouw. Wij zijn van mening dat door de gekozen opzet en de niet- stedelijke uitstraling van het gebouw de karakteristieke historische plek in dit gedeelte van Stiens niet wordt aangetast. h. Voetpad Reclamant stelt dat het geplande voetpad naar Roptastins overlast zal opleveren door hangjongeren en vrouwonvriendelijkheid. Daamaast stelt reclamant dat door het pad verkeersonveilige situaties zullen ontstaan voor de overstekende kinderen. Reactie Een eventuele doorgang naar de Roptastins wordt in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Als dit voetpad wordt aangelegd, zal bij de uitvoering uiteraard aandacht worden besteed aan de verkeersveiligheid. Op de plaats waar het pad uitkomt op de Aldlansdyk kunnen bijvoorbeeld verkeersremmende hekjes worden aangelegd. Deze zullen tevens een ontmoedigende werking hebben op brommers en fietsers. Het is overigens niet duidelijk waarop reclamant baseert dat er sprake zal zijn van een vrouwonvriendelijk voetpad met hangjongeren. Bij de uitvoering zaal naast de verkeersveiligheid natuurlijk ook aandacht worden besteed aan de sociale veiligheid van het voetpad. i. Planschade Reclamant stelt dat schade tengevolge van het plan op de gemeente verhaald zullen worden. Reclamant verzoekt om een nulmeting uit te laten voeren, zodat eventuele schade tengevolge van heien e.d. vergoed kan worden. Reactie Wanneer door reclamanten een verzoek tot planschade wordt ingediend, zal een dergelijk verzoek worden beoordeeld door een onafhankelijke schadebeoordelingscommissie. De uitkomst van een dergelijk verzoek wordt derhalve noch door de gemeente noch door reclamant bepaald. Bij de beoordeling van het planschadeverzoek zal onder andere een rol spelen dat op het perceel Aldlansdyk momenteel reeds bebouwing is toegestaan. Overigens kan een verzoek om planschade pas worden ingediend nadat de planologische maatregel

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 82