Reactie
Al eerder is aangegeven dat het aantal verkeersbewegingen door de komst van de
appartementen niet zodanig toe neemt dat er sprake is van een wezenlijke verandering van de
verkeerssituatie. Indien er sprake is van een verkeersonveilige situatie wordt deze derhalve
door het bestaande verkeer veroorzaakt. De gemeente heeft de verkeersveiligheid hoog in het
vaandel, maar onderhavig bestemmingsplan is niet het juiste kader om eventuele bestaande
verkeersproblemen op te lossen.
Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 5 B. Droogsma, Burmaniawei 17A, te
Stiens
a. Bebouwing
Reclamant stelt dat het plan aan de Burmaniawei afbreuk doet aan het open en landelijk
karakter. Het weerwoord van de gemeente is dat het vigerende bestemmingsplan een
bouwhoogte kent van 9 meter zodat de plannen een verbetering zouden zijn ten opzichte van
het vigerende bestemmingsplan. Reclamant betoogt dat een rechtopstaande muur van 8 meter
hoogte over de gehele lengte van de straat zal volgens reclamant een beklemmende indruk
maken. Er is dan geen sprake van een open en landelijk karakter. Daamaast wordt voorbij
gegaan aan het feit dat een goothoogte van 6 meter wel degelijk prettiger aandoet dan een
bouwhoogte van 8 meter van twee woonlagen. De bebouwing gaat namelijk 8 meter recht
omhoog terwijl bij een bouwhoogte van 9 meter met een goothoogte van 6 meter de
bebouwing 6 meter recht omhoog gaat en daama schuin afloopt. De bestaande bebouwing met
drie doorkijkjes doet wel recht aan de uitgangspunten van de ambitie van de gemeente om een
open en landelijk gemeente te zijn met veel groen.
Reactie
Zoals eerder aangegeven, zijn wij niet van mening dat de geplande nieuwbouw aan de
Burmaniawei het open en landelijk karakter van het gebied aantast. Bij de inpassing isjuist
aandacht besteed aan een subtiele inpassing van de nieuwbouw die dient aan te sluiten bij op
de kleinschalige structuur van de omgeving, zoals ook in het stedenbouwkundig ontwerp van
KAWis aangegeven. Daarnaast hebben de huidige woningen geen duidelijke voorkant naar
de straatzijde. Deze woningen keren zich als het ware af van de Burmaniawei terwijl de
geplande appartementsgebouwen juist nadrukkelijk op de straatzijde worden gericht, zoals de
andere woningen aan de Burmaniawei. Van de beklemmende indruk zoals die door reclamant
wordt geschetst, zal dan ook geen sprake zijn.
b. Parkeren
Reclamant merkt op dat besloten is om naast de woning van reclamant 6 parkeerplaatsen aan
te leggen. Reclamant is hier op tegen, omdat hiermee het groen in de buurt verloren gaat. Dit
gaat volgens reclamant in tegen de wil om een gemeente met veel groen te zijn. Reclamant
vreest een verlies aan privacy tengevolge van de parkeerplaatsen naast de woning. Daamaast
merkt reclamant op dat vorig jaar een verzoek tot verkoop van de betreffende gronden aan
reclamant is geweigerd. Reden hiervoor was volgens reclamant dat het groen in de buurt
behouden moet blijven.
Reactie
Ten tijde van wens tot aankoop van de gronden door reclamant bestond er voor de gemeente
geen enkele reden deze groenstrook te verkopen. Nu ter plaatse de planologische situatie
verandert en gelet op de reeds bestaande parkeerproblematiek in de buurt is besloten deze
gronden aan te wenden voor parkeren. De gemeente is voornemens deze parkeergelegenheid
"groen aan te kleden. Hierbij kan gedacht worden aan een haag rondom het parkeerterrein.