Reactie Al eerder is aangegeven dat het aantal verkeersbewegingen door de komst van de appartementen niet zodanig toe neemt dat er sprake is van een wezenlijke verandering van de verkeerssituatie. Indien er sprake is van een verkeersonveilige situatie wordt deze derhalve door het bestaande verkeer veroorzaakt. De gemeente heeft de verkeersveiligheid hoog in het vaandel, maar onderhavig bestemmingsplan is niet het juiste kader om eventuele bestaande verkeersproblemen op te lossen. Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 5 B. Droogsma, Burmaniawei 17A, te Stiens a. Bebouwing Reclamant stelt dat het plan aan de Burmaniawei afbreuk doet aan het open en landelijk karakter. Het weerwoord van de gemeente is dat het vigerende bestemmingsplan een bouwhoogte kent van 9 meter zodat de plannen een verbetering zouden zijn ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan. Reclamant betoogt dat een rechtopstaande muur van 8 meter hoogte over de gehele lengte van de straat zal volgens reclamant een beklemmende indruk maken. Er is dan geen sprake van een open en landelijk karakter. Daamaast wordt voorbij gegaan aan het feit dat een goothoogte van 6 meter wel degelijk prettiger aandoet dan een bouwhoogte van 8 meter van twee woonlagen. De bebouwing gaat namelijk 8 meter recht omhoog terwijl bij een bouwhoogte van 9 meter met een goothoogte van 6 meter de bebouwing 6 meter recht omhoog gaat en daama schuin afloopt. De bestaande bebouwing met drie doorkijkjes doet wel recht aan de uitgangspunten van de ambitie van de gemeente om een open en landelijk gemeente te zijn met veel groen. Reactie Zoals eerder aangegeven, zijn wij niet van mening dat de geplande nieuwbouw aan de Burmaniawei het open en landelijk karakter van het gebied aantast. Bij de inpassing isjuist aandacht besteed aan een subtiele inpassing van de nieuwbouw die dient aan te sluiten bij op de kleinschalige structuur van de omgeving, zoals ook in het stedenbouwkundig ontwerp van KAWis aangegeven. Daarnaast hebben de huidige woningen geen duidelijke voorkant naar de straatzijde. Deze woningen keren zich als het ware af van de Burmaniawei terwijl de geplande appartementsgebouwen juist nadrukkelijk op de straatzijde worden gericht, zoals de andere woningen aan de Burmaniawei. Van de beklemmende indruk zoals die door reclamant wordt geschetst, zal dan ook geen sprake zijn. b. Parkeren Reclamant merkt op dat besloten is om naast de woning van reclamant 6 parkeerplaatsen aan te leggen. Reclamant is hier op tegen, omdat hiermee het groen in de buurt verloren gaat. Dit gaat volgens reclamant in tegen de wil om een gemeente met veel groen te zijn. Reclamant vreest een verlies aan privacy tengevolge van de parkeerplaatsen naast de woning. Daamaast merkt reclamant op dat vorig jaar een verzoek tot verkoop van de betreffende gronden aan reclamant is geweigerd. Reden hiervoor was volgens reclamant dat het groen in de buurt behouden moet blijven. Reactie Ten tijde van wens tot aankoop van de gronden door reclamant bestond er voor de gemeente geen enkele reden deze groenstrook te verkopen. Nu ter plaatse de planologische situatie verandert en gelet op de reeds bestaande parkeerproblematiek in de buurt is besloten deze gronden aan te wenden voor parkeren. De gemeente is voornemens deze parkeergelegenheid "groen aan te kleden. Hierbij kan gedacht worden aan een haag rondom het parkeerterrein.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 84