bewoners van dit adres als reactie op de eerder genoemde verschuiving van het bouwblok
moet aangenomen dat zij hiertegen bezwaar zullen aantekenen. De woningen zullen aan de
straatzijde een groot blok vormen, hetgeen als een wand over zal komen. Hierdoor oogt de
nieuwbouw in deze vorm, zelfs met 2 bouwlagen massiever. Aan de voorkant van het
bouwplan van omwonenden zal een parkeerterrein aangelegd moeten worden. Deze
inrichting is uit stedenbouwkundig oogpunt niet gewenst. Bovendien lijkt een dergelijke
vergroting van de verharding van het terrein een goede oplossing voor de waterhuishouding
in het gebied in de weg te staan. Het gebouw zal alleen met een galerijontsluiting gemaakt
kunnen worden. Aandachtspunten hierbij zijn looproutes en privacy. Daarbij zal het gebouw
met een galerij aan de straatkant stedelijk ogen, hetgeen eveneens in onze ogen niet
wenselijk is. De projectontwikkelaar heeft aangegeven dat hij zeker voor de 5
bovenwoningen geen verhuurmogelijkheden ziet.
Aan het bouwplan van omwonenden kleven dermate veel bezwaren dat het niet tot de
mogelijkheden behoort deze gedachte nader uit te werken.
Een tweede op tie die tijdens het gesprek naar voren is gekomen is het idee om het huidige
bouwplan op een andere locatie binnen het project te realiseren. Ook dit is nader onderzocht
doch bleek ook niet tot de mogelijkheden te behoren. Binnen het project lijkt alleen op de
locatie aan de Lege Hearewei enige ruimte voor realisatie van het bouwwerk, maar daar
stuiten wij op de problematiek van de geluidzone van de Bredyk en de Lege Hearewei. Het
ontwikkelde bouwplan van de Aldlansdyk past niet binnen de grenzen van de geluidsnormen
van het bouwvlak van de Lege Hearewei..
Het gevoerde gesprek met omwonenden en de beoordeling van verschillende plannen en
opties voor andere bouwwerken hebben zowel de projectontwikkelaar als de architect als
ons college geen aanleiding gegeven om uw raad een voorstel te doen om toch een ander
bouwregime op de locatie aan de Aldlansdyk vast te stellen. Wij zijn van mening dat de in
het ontwerpbestemmingsplan voorgestelde bouwmogelijkheid goed onderbouwd is en dat
hierbinnen een bouwplan is ontwikkeld dat zich goed voegt in zijn omgeving. Wij voelen
ons daarin gesteund door een positief advies van de welstandsadviescommissie.
In de raadscommissie is de vraag gesteld of de stedenbouwkundige uitgangspunten voor het
ontwerp van de bebouwing aan de Aldlansdyk nog zouden kunnen worden aangegeven. Als
reactie hierop willen wij u wijzen op de inhoud van het boekwerkje "voorlopig
stedenbouwkundig ontwerp - 4 inbreidingslocaties in Stiens" van 31 augustus 2004. Hierin
staan de uitgangspunten van alle locaties beschreven en in de loop van het proces van het
project bent u over de inhoud van dit boekje op de hoogte gesteld. Aanvullend hierop kan
nog genoemd worden dat de architect gezocht heeft naar het zetten van een accent op de
kruising van de spoorlijn met de doorgaande weg in de vorm van een gebouw in het groen.
Verder zijn uitgangspunten geweest het woonprogramma van het totaal van de 112
woningen te realiseren. Dit geeft voor de locatie Aldlansdyk de opgave om 12 duurdere
koop of huurwoningen te bouwen met inpandige parkeervoorziening. Tot slot was de opgave
een goede oplossing te creeren voor de waterproblematiek in de directe omgeving. Voor wat
betreft dit laatste aspect kan worden gemeld dat wij de indruk hebben dat de toelichting
hierover in het gesprek van 12 juli jl. bij de direct aanwonenden heeft geleid tot een groter
vertrouwen in de door Arcadis voorgestelde oplossingen van dit probleem.
Wij hebben de conclusie getrokken dat het bestemmingsplan zoals dat in ontwerp ter inzage
heeft gelegen goede mogelijkheden biedt om een acceptabel bouwplan te ontwerpen voor
alle drie locaties. Wij stellen u dan ook voor, met in achtneming van enkele wijzigingen, het
bestemmingsplan Stiens invullocaties vast te stellen overeenkomstig bijgaand besluit.