GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
10
Stiens, 22-08-2005
Raadsvergadering: 29 September 2005
Voorstelnummer: 2005/61
Behandelend ambt.:
E-mail:
Telefoonnr.
A. Grit
a.grit@leeuwarderadeel.nl
Onderwerp:
058-257 66 11
Wet extern klachtrecht; Nationale ombudsman
Te nemen besluit:
Instemmen met de constructie dat klachtbehandeling door een ombudsman tot de
bevoegdheid gaat behoren van de Nationale ombudsman.
Korte inhoud:
Per 1 januari 2006 treedt de "Wet extern klachtrecht" inwerking. Wordt er niet voor een eigen
ombudsman of ombudscommissie gekozen, dan behoort de klachtbehandeling per die datum
tot de bevoegdheid van de Nationale ombudsman.
Voorgesteld wordt niet voor een andere variant te kiezen.
Toelichting:
Per 1 januari 2006 treedt de Wet extern klachtrecht in werking. Met deze wet is er aan
hoofdstuk 9 (Klachtenbehandeling) van de Algemene wet bestuursrecht het onderdeel
"Klachtbehandeling door een ombudsman" toegevoegd. Ook de Gemeentewet is aangevuld.
In een nieuw artikel 81 p van de Gemeentewet wordt bepaald dat de gemeenteraad extern
klachtrecht kan opdragen aan een eigen ombudsman of ombudscommissie maar ook kan
opdragen aan de Nationale ombudsman. Kiest u niet voor een eigen regeling dat dan zullen
klachten tegen de gemeente van rechtswege door de Nationale ombudsman worden
behandeld. Er zijn dus wel altematieve mogelijkheden, maar dan zult u daartoe als
gemeenteraad specifiek moeten besluiten.
Het extern klachtrecht biedt de burger het recht op een onafhankelijke behandeling van
klachten tegen de overheid door onafhankelijke instantie. Deze instantie kennen we in de
vorm van een ombudscommissie of in de persoon van een eigen, gemeentelijke ombudsman
of de Nationale ombudsman. Dit recht op zich bestaat al, maar de nieuwe wettelijke regeling
voorziet in een algemene regeling voor een onafhankeliike klachtbehandeling en in een
landeliik dekkend stelsel van onafhankelijke klachtinstanties.
Bij een dergelijke instantie kan een klager overigens pas aankloppen als de interne
klachtprocedure, waarbij het bestuursorgaan eerst zelf de klacht tracht op te lossen, voor de
klager niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. De regeling is wat dat betreft vergelijkbaar