met het recht op beroep bij de onafhankelijke bestuursrechter. Ook daar gaat eerst een interne (bezwaren)procedure aan vooraf. Met de nieuwe regeling vervalt van rechtswege de huidige regeling van het extern klachtrecht. Bij ons is het tot nu toe zo geregeld dat de behandeling van klachten plaatsvindt door een ombudscommissie. Die commissie is samengesteld uit de leden van onafhankelijke (advies)commissie bezwaar- en beroepschriften. Wetstechnisch behoort het in principe wel tot de mogelijkheid om ook onder de nieuwe wet voor deze constructie te kiezen. Maar in de praktijk loop je dan wel tegen een aantal problemen op. Zo zal er dan een extra voorziening getroffen moet worden voor klachten over de bezwaarschriftencommissie zelf. Je zou dan de ombudsman van een andere gemeente bevoegd kunnen verklaren, maar die moet dan ook maar willen. Ook is er nog het probleem dat ambtelijke werkzaamheden voor de Ombudscommissie niet mogen worden uitgevoerd door personeel in dienst van een bestuursorgaan waartegen een klacht is ingediend. Vanwege deze complicates, maar met name ook vanwege de schijn van afhankelijkheid van een bestuursorgaan, adviseert de VNG een dergelijke vorm van exteme klachtbehandeling niet te kiezen. De overige mogelijkheden die de VNG aandraagt zien alle op vormen die organisatorisch en fmancieel nogal wat voeten in aarde hebben. Genoemd zijn een eigen gemeentelijke ombudsman, een eigen gemeentelijke ombudscommissie, een regionale ombudsman of aansluiting bij een ombudsman van een andere gemeente. Alleen al praktisch gezien achten wij het voor een gemeente met de omvang als de onze het meest voor hand liggend het klachtrecht onder te brengen bij de Nationale ombudsman. Kanttekeningen: Rol Ondememingsraad In deze aangelegenheid is het zogenaamd politieke primaat van de Wet op de ondememingsraad van toepassing. Dat betekent dat de OR geen advies- of instemmingsrecht heeft. Uiteraard ligt het wel in de lijn de OR te informeren. Inmiddels heeft dat schriftelijk plaatsgevonden. Financiele toelichting: Voor wat betreft de financiele kant van deze zaak valt te melden dat het volgens de laatste berichten de kant opgaat van een omslagsysteem. Jaarlijks zullen de aangesloten gemeente de Nationale ombudsman dan een bedrag per inwoner gaan betalen dat ligt in de orde van grootte van 0,15. Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel, De secretaris de burgemeester JJ. KINGMA DRS. E.J. TER KEURS

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2005 | | pagina 37