Argumenten:
Uiterlijk 1 januari 2006 dienen ingevolge de Wet dualisering gemeentebestuur alle gemeenten
een Rekenkamer of Rekenkamercommissie te hebben ingesteld.
De Rekenkamercommissie doet onafhankelijk onderzoek naar doelmatigheid,
doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. De gemeentelijke
rekenkamer kan antwoord geven op vragen of en in hoeverre gestelde doelen zijn behaald.
Naast versterking van de controle leidt dit tot een grotere transparantie voor de burgers.
De raad van Leeuwarderadeel heeft gekozen voor het instellen van een
Rekenkamercommissie die volledig extern bemensd is, dus zonder raadsleden of ambtenaren
van de eigen gemeente. De onafhankelijlcheid van de Rekenkamercommissie wordt hiermee
benadrukt.
Voor een gemeenschappelijke Rekenkamercommissie van de Middelsee Gemeenten bleek
geen draagvlak. Samenwerking tussen de afzonderlijk Rekenkamercommissies blijft mogelijk
door samen onderzoek te doen, of door in vacante posities te werven onder de leden van de
andere Rekenkamercommissies.
De commissie bepaalt de onderzoeksonderwerpen, maar heeft daarover contact met de raad en
staat ook open voor suggesties van de raad of uit de burgerij. De commissie geeft de raad op
een opbouwende manier inzicht in beleidsvelden en trekt conclusies en doet aanbevelingen.
De Rekenkamercommissie is in de optiek van de raad een commissie die gericht is op het
leren van gevoerd beleid en dient niet een afrekencommissie te zijn. De raad krijgt via de
rekenkamercommissie waardevolle informatie waarmee ze beleid kan bijsturen.
Kanttekeningen:
n.v.t.
Financiele toelichting:
De uitgaven voor de Rekenkamercommissie zijn opgenomen in de begroting.
Uitvoering afhandeling:
Met de benoeming en beediging van de leden is de Rekenkamercommissie Leeuwarderadeel
operationeel en kan haar werkzaamheden op 1 januari 2006 starten.
Evaluatie:
n.v.t.
Commissie:
n.v.t.
Bijlagen: geen