Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 3 J.G. Baard, Finnedvk 2, te Stiens Opmerking 1. Bereikbaarheid Gesteld wordt dat door de nieuwe ontsluiting het bedrijf van reclamant moeilijk te vinden en te bereiken zal zijn. Reclamant vreest hierdoor negatieve consequenties voor het bedrijf. Reclamant verzoekt om de huidige situatie te handhaven. Reactie Voor een reactie op deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 1 onder 1. Opmerking 2. Planschade Reclamant stelt dat tengevolge van de slechtere bereikbaarheid de waarde van het onroerend goed sterk zal dalen. Reactie Voor een reactie op deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 1 onder 2. Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 4 De Friese Milieu Federatie, Oostergoweg 7, te Leeuwarden Algemeen Reclamant geeft aan dat de onderhavige reactie is afgestemd met de Stichting Great Ringsom Terheme en de Vereniging Milieudefensie. Om strategische redenen reageren de organisaties echter afzonderlijk. Reclamant is van mening dat de in de inspraak ingediende reactie op het plan op essentiele punten niet is weerlegd. Reclamant zal deze punten nader onderbouwd weer inbrengen. Opmerking 1. Sneldienst Stiens-Leeuwarden Volgens reclamant biedt een pendeldienst tussen Stiens en Leeuwarden op het bestaande wegtrace tussen Stiens en Leeuwarden goede mogelijkheden om de reizigersaantallen fors te verhogen. De in 2004 uitgevoerde proef is volgens reclamant geen goede basis om de reizigersaantallen op te baseren. Volgens reclamant zal een dienst met een aantrekkelijk tarief en een aantrekkelijke route veel reizigers trekken. Reactie In het MER is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het gebruik van het openbaar vervoer voor het nulplusaltematief. Verlenging van de huidige busbaan tot Stiens was hierbij de op tie. Hiervan profiteert zowel Stiens als de achterliggende regio. De reistijdwinst leidt enerzijds tot een kwaliteitssprong voor de huidige reizigers en anderzijds tot een geringe toename van nieuwe reizigers (naar verwachting circa 60 reizigers per dag extra). De afiiame van het verkeer blijft relatief beperkt, waardoor de verkeersdruk hoog blijft. Het economisch noodzakelijke autoverkeer, zoals vrachtverkeer, is ook niet te vervangen door het openbaar vervoer of de fiets. Opmerking 2. Nut en noodzaak Door reclamant wordt gesteld dat een onderbouwing ontbreekt voor de stelling dat de aanleg van de Noordwesttangent een verbetering van de economie met zich meebrengt. Reclamant geeft aan dat uit recent onderzoek blijkt dat de relatie tussen infrastructuur en economische ontwikkeling complex en moeilijk is vast te stellen. Reclamant geeft aan dat een verbetering 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 22