Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 3 J.G. Baard, Finnedvk 2, te Stiens
Opmerking 1. Bereikbaarheid
Gesteld wordt dat door de nieuwe ontsluiting het bedrijf van reclamant moeilijk te vinden en
te bereiken zal zijn. Reclamant vreest hierdoor negatieve consequenties voor het bedrijf.
Reclamant verzoekt om de huidige situatie te handhaven.
Reactie
Voor een reactie op deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 1 onder 1.
Opmerking 2. Planschade
Reclamant stelt dat tengevolge van de slechtere bereikbaarheid de waarde van het onroerend
goed sterk zal dalen.
Reactie
Voor een reactie op deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 1 onder 2.
Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 4 De Friese Milieu Federatie,
Oostergoweg 7, te Leeuwarden
Algemeen
Reclamant geeft aan dat de onderhavige reactie is afgestemd met de Stichting Great Ringsom
Terheme en de Vereniging Milieudefensie. Om strategische redenen reageren de organisaties
echter afzonderlijk.
Reclamant is van mening dat de in de inspraak ingediende reactie op het plan op essentiele
punten niet is weerlegd. Reclamant zal deze punten nader onderbouwd weer inbrengen.
Opmerking 1. Sneldienst Stiens-Leeuwarden
Volgens reclamant biedt een pendeldienst tussen Stiens en Leeuwarden op het bestaande
wegtrace tussen Stiens en Leeuwarden goede mogelijkheden om de reizigersaantallen fors te
verhogen. De in 2004 uitgevoerde proef is volgens reclamant geen goede basis om de
reizigersaantallen op te baseren. Volgens reclamant zal een dienst met een aantrekkelijk tarief
en een aantrekkelijke route veel reizigers trekken.
Reactie
In het MER is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het gebruik van het openbaar
vervoer voor het nulplusaltematief. Verlenging van de huidige busbaan tot Stiens was hierbij
de op tie. Hiervan profiteert zowel Stiens als de achterliggende regio. De reistijdwinst leidt
enerzijds tot een kwaliteitssprong voor de huidige reizigers en anderzijds tot een geringe
toename van nieuwe reizigers (naar verwachting circa 60 reizigers per dag extra). De afiiame
van het verkeer blijft relatief beperkt, waardoor de verkeersdruk hoog blijft. Het economisch
noodzakelijke autoverkeer, zoals vrachtverkeer, is ook niet te vervangen door het openbaar
vervoer of de fiets.
Opmerking 2. Nut en noodzaak
Door reclamant wordt gesteld dat een onderbouwing ontbreekt voor de stelling dat de aanleg
van de Noordwesttangent een verbetering van de economie met zich meebrengt. Reclamant
geeft aan dat uit recent onderzoek blijkt dat de relatie tussen infrastructuur en economische
ontwikkeling complex en moeilijk is vast te stellen. Reclamant geeft aan dat een verbetering
4