een duidelijke verkeersreducerende werking heeft.
Opmerking 3. Cleyn Alserd
Reclamant merkt op dat het vogelreservaat Cleyn Alserd op circa 90 m door de
Noordwesttangent wordt gepasseerd. Door reclamant wordt gesteld dat uit een leidinggevende
publicatie op dit gebied en het MER blijkt dat weidevogelpopulaties op een afstand van 200
m van de weg in hun voortbestaan worden bedreigd. De vogelpopulatie in Cleyn Alserd wordt
volgens reclamant dan ook grote schade toegebracht.
Reactie
Door reclamant wordt terecht opgemerkt dat in de omgeving van de Noordwesttangent het
vogelrijke gebied Cleyn Alserd ligt. Broedende weidevogels kunnen worden verstoord binnen
een zone waarin een geluidsniveau van 44 dB(A) of hoger optreedt [Reijnen et al.,1992]. Er
vindt boven dit geluidsniveau een afname aan territoriumdichtheid plaats. Bij het onderhavige
trace vindt over een bandbreedte van 83 m verstoring tengevolge van geluidhinder plaats.
Aangezien Cleyn Alserd verder weg ligt vindt er geen verstoring plaats als gevolg van
geluidshinder.
De afstand is dusdanig groot dat geluid en wegverlichting niet zullen leiden tot biotoopverlies.
Bij de uitvoering wordt bovendien met deze twee aspecten rekening gehouden, zoals in de
plantoelichting is aangegeven. Er wordt gekozen voor een verlichtingstype dat het licht zo
veel mogelijk zal bundelen. De bovenlaag van de wegverharding van de Noordwesttangent
bestaat uit een geluidreducerende asfaltsoort. Ter plaatse van het trace van de
Noordwesttangent zijn de dichtheden van tureluur en grutto betrekkelijk laag; maximaal 6 per
vierkante kilometer.
Overigens merken wij op dat het natuurgebied op grote afstand is gelegen van het trace in de
gemeente Leeuwarderadeel. Afgevraagd kan worden of dit bezwaar relevant is voor dit
bestemmingsplan. Gelet op de integraliteit van de drie bestemmingsplannen is toch op dit
bezwaar ingegaan. Mogelijk is het in een eventuele vervolgprocedure niet relevant.
Inhoudeliike beoordeling van zienswiize nr. 5 Vereniging Milieudefensie, Ramstraat
33, te Leeuwarden
Opmerking 1. Alternatieven
Volgens reclamant biedt een pendeldienst tussen Stiens en Leeuwarden op het bestaande
wegtrace tussen Stiens en Leeuwarden goede mogelijkheden om de reizigersaantallen fors te
verhogen. De in 2004 uitgevoerde proef is volgens reclamant geen goede basis om de
reizigersaantallen op te baseren. Volgens reclamant zal een dienst met een aantrekkelijk tarief
en een aantrekkelijke route veel reizigers trekken.
Reclamant stelt dat het toestaan van auto's met 3 of meer passagiers op de busbaan een
mogelijkheid biedt om de mobiliteit terug te brengen.
Reactie
Voor een reactie op het eerste deel van deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4
onder 1
Ten aanzien van de opmerking wat betreft auto's op de busbaan moet worden opgemerkt dat
dit hoe dan ook geen voldoende oplossing biedt. Indien een groot aantal auto's gebruik maakt
van deze optie, brengt dit de doorstroming van de bussen in gevaar. Hierdoor wordt de bus
minder aantrekkelijk, waardoor het aantal passagiers zal dalen. Indien weinig auto's gebruik