Reclamant merkt terecht op dat landelijk gezien een groot aandeel van de ongevallen wordt
veroorzaakt door te hard rijden. Daarmee kan echter niet op voorhand worden gesteld dat een
snelheidscontrole in een specifieke situatie ongelukken voorkomt. In het kader van de
Noordwesttangent vindt een integrale aanpak van de verkeersveiligheid plaats voor de wegen
in de omgeving.
Opmerking 3. Cleyn Alserd
Reclamant merkt op dat het vogelreservaat Cleyn Alserd op circa 90 m door de
Noordwesttangent wordt gepasseerd. Door reclamant wordt gesteld dat de
weidevogelpopulaties door de aanleg van de weg in hun voortbestaan worden bedreigd. Dat
het aantal vogels niet reeds is gedaald vindt reclamant vreemd, doordat volgens reclamant de
N383 op circa 25 m afstand van Cleyn Alserd ligt.
Reactie
Voor een reactie op het eerste deel van deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4
onder 3.
Opmerking 4. Luchtkwaliteit
Reclamant merkt op dat in 2004 de concentratie fijn stof ten opzichte van 2003 sterk is
afgenomen. Reclamant wijdt dit aan meteorologische invloeden. Volgens reclamant kan het
zo zijn dat volgend jaar de waarden weer hoger liggen. Tevens merkt reclamant op dat de
concentratie fijn stof op de kruising van de Noordwesttangent en de N383 niet is berekend.
Reactie
Reeds gedurende een langere periode is sprake van een afname van de concentratie fijn stof in
de lucht. De gemiddelde afname bedraagt circa 1,2 |jg/m3 per jaar (zie ook paragraaf 4.8 van
de plantoelichting). Door het RIVM is onderzocht of het jaar 2004 een afwijkend jaar is. Dit
blijk niet het geval, waarbij verwezen wordt naar het rapport van het RIVM van 16 maart
2005.
Reclamant merkt terecht op dat op de kruising van de Noordwesttangent en de N383 de
concentraties iets hoger zullen zijn dan langs het overige deel van de Noordwesttangent.
Hierbij moet echter wel worden opgemerkt dat ruimschoots aan de grenswaarden uit het
Besluit wordt voldaan. Met het rekenmodel CAR II kan worden berekend bij welke
verkeersintensiteiten niet aan de grenswaarden van het Besluit zou worden voldaan. Het blijkt
dat indien meer dan 66.000 motorvoertuigen per etmaal gebruik maken van de
Noordwesttangent er sprake is van een overschrijding van de grenswaarden. Ter plaatse van
de N383 zullen echter "slechts" circa 7.800 motorvoertuigen per etmaal gebruik maken van
de Noordwesttangent Ook als het verkeer op de N383 hierbij zou worden opgeteld, wordt het
aantal van 66.000 niet bereikt.
Opmerking 5. Landschap
Reclamant is van mening dat het plan een te grote aantasting van het landschap met zich
meebrengt. Volgens reclamant wordt in strijd met het Verdrag van Malta gehandeld, door het
opgraven van archeologische waarden.
Reactie
Bij het ontwerp van de Noordwesttangent is in grote mate rekening gehouden met
landschappelijke en cultuurhistorische waarden. Door de situering van het wegtrace en de
uitvoering van het groenplan worden de bestaande kenmerken zo veel mogelijk