geaccentueerd. Belangrijke landschappelijke structuren (zoals dijken) worden haaks doorsneden. Ook ligt het trace op maaiveld, zodat de weg het open landschap zo min mogelijk verstoort. Het Verdrag van Valletta/Malta gaat inderdaad uit van de voorkeur voor het in de grond laten van archeologische waarden. Indien er zwaarwegende argumenten zijn om een project doorgang te laten vinden dient een goede documentatie plaats te vinden. Met de aanleg van de Noordwesttangent is een groot maatschappelijk belang gemoeid. Daarbij moet worden opgemerkt dat archeologische waarden nadrukkelijk in de m.e.r. zijn onderzocht. Documentatie van de archeologische waarden heeft voorzover noodzakelijk plaatsgevonden. Opmerking 6. Economisch belang Volgens reclamant is geen rekening gehouden met de bijkomende kosten van de aanleg van de weg. Volgens reclamant lijden landbouwbedrijven en burgers schade door de aanleg en zullen recreatieve mogelijkheden verloren gaan. Reactie In het kader van de m.e.r. is nadrukkelijk gekeken naar mogelijkheden om schade aan bedrijven, burgers en recreatieve mogelijkheden te beperken. Deze afweging is beknopt weergegeven in paragraaf 4.1 van de plantoelichting. Indien burgers en bedrijven schade ondervinden tengevolge van het plan, kunnen zij aanspraak maken op een planschadevergoeding. Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 5 De Stichting Ringsom Great Terherne, De Hameringen 31, te Beetgumermolen Opmerking 1. Nut en noodzaak Reclamant is van mening dat files op de invalswegen naar Leeuwarden onontkoombaar zijn. Er is volgens reclamant slechts tussen 8 en 9 uur sprake van stagnatie op de Troelstraweg. Daarbij is volgens reclamant het verkeersaanbod vanaf de N357 klein ten opzichte van de andere invalswegen. Reclamant stelt dat de Noordwesttangent een zeer klein achterland bedient, dat op dit moment reeds ontsloten wordt door de N 357, de voormalige Middelzeedijk en de N383. Volgens reclamant bestaat 95% van het verkeer tussen Leeuwarden en Stiens uit verkeer met de bestemming Leeuwarden. Slechts 5% van het verkeer is doorgaand. Volgens reclamant zal de Noordwesttangent een geringe daling van de druk op de rondweg te weeg brengen. De aanleg van de Noordwesttangent zal volgens reclamant slechts een vermindering van 13,7% van het verkeer op het wegvak Leeuwarden-Stiens opleveren. Dit komt overeen met een opmerking van de m.e.r.-commissie, die stelde dat een vermindering van 15% optreedt. Reclamant stelt dat uit de Studie Rondom Leeuwarden blijkt dat de rol van het openbaar vervoer en de fiets tot een afname van 15% kan zorgdragen. De aanleg van de Noordwesttangent is dan volgens reclamant niet noodzakelijk. Reactie Er bestaan grote verschillen in dimensionering van de invalswegen van Leeuwarden. De stelling dat andere invalswegen van Leeuwarden meer verkeer verwerken is op zichzelf juist, maar dit zegt nog niets over de filedruk op de wegen. Het gaat dan ook te ver om te stellen dat files onontkoombaar zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 27