Voor een reactie op het eerste deel van deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4 onder 2. Opmerking 2. Cleyn Alserd Reclamant merkt op dat het vogelreservaat Cleyn Alserd door de Noordwesttangent wordt gepasseerd. Door reclamant wordt gesteld dat weidevogelpopulaties in dit gebied in hun voortbestaan worden bedreigd. Reclamant merkt op dat de Noordwesttangent de Bitgumerfeart en de daarbij gelegen recreatieve route doorsnijdt. Reactie Voor een reactie op het eerste deel van deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4 onder 3. Ten aanzien van de Bitgumerfeart en de daarbij gelegen recreatieve verbinding kan worden opgemerkt dat de Noordwesttangent deze inderdaad overbrugt. Zowel de vaart als de recreatieve verbinding zullen echter blijven bestaan. Opmerking 3. Rendement Door reclamant wordt gesteld dat het niet aanleggen van de Noordwesttangent een besparing van 20 miljoen Euro oplevert. Tevens stelt reclamant de het gebied grotere recreatieve mogelijkheden biedt indien de Noordwesttangent niet wordt aangelegd. Het niet aanleggen van de Noordwesttangent dient volgens reclamant een economisch belang. Reactie Voor een reactie op deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4 onder 2. Opmerking 4. Demografische ontwikkelingen Reclamant wijst op de laatste demografische ontwikkelingen. Volgens reclamant worden Zeeland en Limburg reeds geconfronteerd met dalende inwoneraantallen. De groeiprognoses zullen volgens reclamant moeten worden bij gesteld. Reactie Opgemerkt moet worden dat reeds in de huidige situatie sprake is van een slechte bereikbaarheid van het noordelijke deel van Fryslan. Ook indien zou worden uitgegaan van een lager groeiscenario, is er voldoende reden om de Noordwesttangent aan te leggen. Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 7 R. Strikker, Stienzer Hegedyk 9B, te V rouwenparochie Opmerking 1. Komst Noordwesttangent is met de verkeerde argumenten onderbouwd Reclamant is van mening dat tijdens de inspraakprocedure voor het MER de altematieve traces bewust zijn gemanipuleerd richting trace 8. Zo zijn er volgens reclamant altematieve traces onderzocht, waarbij het vanwege de ligging nabij het vliegveld en munitieopslag bij voorbaat duidelijk was dat deze geen doorgang konden vinden. Ook kan reclamant zich niet verenigen met het doel van de Noordwesttangent. Het noordelijke deel van Fryslan wordt volgens reclamant middels de bestaande infrastructuur en de toekomstige Centrale As reeds voldoende ontsloten. In het gebied dat door de Noordwesttangent zal worden ontsloten vinden in de toekomst ook geen ontwikkelingen plaats die de aanleg rechtvaardigen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2006 | | pagina 28