Voor een reactie op het eerste deel van deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4
onder 2.
Opmerking 2. Cleyn Alserd
Reclamant merkt op dat het vogelreservaat Cleyn Alserd door de Noordwesttangent wordt
gepasseerd. Door reclamant wordt gesteld dat weidevogelpopulaties in dit gebied in hun
voortbestaan worden bedreigd.
Reclamant merkt op dat de Noordwesttangent de Bitgumerfeart en de daarbij gelegen
recreatieve route doorsnijdt.
Reactie
Voor een reactie op het eerste deel van deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4
onder 3.
Ten aanzien van de Bitgumerfeart en de daarbij gelegen recreatieve verbinding kan worden
opgemerkt dat de Noordwesttangent deze inderdaad overbrugt. Zowel de vaart als de
recreatieve verbinding zullen echter blijven bestaan.
Opmerking 3. Rendement
Door reclamant wordt gesteld dat het niet aanleggen van de Noordwesttangent een besparing
van 20 miljoen Euro oplevert. Tevens stelt reclamant de het gebied grotere recreatieve
mogelijkheden biedt indien de Noordwesttangent niet wordt aangelegd. Het niet aanleggen
van de Noordwesttangent dient volgens reclamant een economisch belang.
Reactie
Voor een reactie op deze zienswijze wordt verwezen naar de reactie 4 onder 2.
Opmerking 4. Demografische ontwikkelingen
Reclamant wijst op de laatste demografische ontwikkelingen. Volgens reclamant worden
Zeeland en Limburg reeds geconfronteerd met dalende inwoneraantallen. De groeiprognoses
zullen volgens reclamant moeten worden bij gesteld.
Reactie
Opgemerkt moet worden dat reeds in de huidige situatie sprake is van een slechte
bereikbaarheid van het noordelijke deel van Fryslan. Ook indien zou worden uitgegaan van
een lager groeiscenario, is er voldoende reden om de Noordwesttangent aan te leggen.
Inhoudeliike beoordeling van zienswijze nr. 7 R. Strikker, Stienzer Hegedyk 9B, te
V rouwenparochie
Opmerking 1. Komst Noordwesttangent is met de verkeerde argumenten onderbouwd
Reclamant is van mening dat tijdens de inspraakprocedure voor het MER de altematieve
traces bewust zijn gemanipuleerd richting trace 8. Zo zijn er volgens reclamant altematieve
traces onderzocht, waarbij het vanwege de ligging nabij het vliegveld en munitieopslag bij
voorbaat duidelijk was dat deze geen doorgang konden vinden. Ook kan reclamant zich niet
verenigen met het doel van de Noordwesttangent. Het noordelijke deel van Fryslan wordt
volgens reclamant middels de bestaande infrastructuur en de toekomstige Centrale As reeds
voldoende ontsloten. In het gebied dat door de Noordwesttangent zal worden ontsloten vinden
in de toekomst ook geen ontwikkelingen plaats die de aanleg rechtvaardigen.