Voor de sluizen worden deze onderdelen e tm h over enkele maanden aan de colleges
voorgelegd ter ondertekening.
b. vaststelling eindbeeld fase II als uitgangspunt
Tijdens de ontwerpfase drong zich steeds meer de noodzaak (kostenefficiency, kwaliteit,
duidelijkheid) op om over het eindbeeld van de route -na uitvoering van fase II- een
helder beeld te hebben. Er is besloten om fase 1c vooralsnog te parkeren en allereerst
studie te doen naar het gewenste eindbeeld fase II van de route. Deze brede studie naar
gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van de route is inmiddels op
hoofdlijnen afgerond. Alle betrokken partijen zijn enthousiast over het advies zoals dit in
de studie van Grontmij d.d. 18 juli 2007 is verbeeld en verwoord. De komende maanden
worden nog de puntjes op de i gezet. Daarnaast worden de kosten van het eindbeeld
berekend waardoor er inzicht ontstaat in welke mate uitvoering ervan in de tijd gezien
haalbaar is.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
a. de route wordt gelijk op eindbeeld fase II uitgevoerd. Dekkingmogelijkheden zijn
vooral bij het Waddenfonds te verwachten
b. deeltrajecten van de route waar de grootste knelpunten om te kunnen varen
liggen, worden als eerste aangepakt (maarwel gelijk op eindbeeldniveau, zonder
gevaar voor desinvestering) binnen het beschikbare/beschikbaar te krijgen
budget. Andere deeltrajecten worden uitgevoerd wanneer daarvoor dekking
beschikbaar is in ieder geval in de periode 2010-2015.
Alle partijen in de stuurgroep zien dit eindbeeld als een goed uitgangspunt voor de te
maken afspraken in de samenwerkingsovereenkomst.
Overeenstemming over het eindbeeld en inzicht in het kostenplaatje geeft bovendien als
groot voordeel dat er geen (financieel) open intentieafspraken in de
samenwerkingsovereenkomst tussen partijen hoeven te worden opgenomen en dat er
duidelijke afspraken liggen waarbij alle aspecten zo zorgvuldig mogelijk gewogen zijn
zoals nautische, landschappelijke, cultuurhistorische overwegingen, ecologische,
financiele en technische.
c. aanbesteding bruggen/aanlegvoorzieningen
De voorbereidingen voor het totale project zijn niet ver genoeg gevorderd om het hele
project (sluizen, bruggen, maatregelen aan de vaarweg, aanlegvoorzieningen) nu te
kunnen aan besteden. Op basis van een aantal criteria (ontwerp gereed, obstakelvrij voor
wat betreft eigendommen/procedures, logisch pakket voor aanbesteding) is een selectie
gemaakt van die onderdelen die nu rijp zijn voor aanbesteding en die leiden tot behoud
van de genoemde Leadersubsidie. Het gaat daarbij om:
a. alle op te hogen/vervangen publieke bruggen en een particuliere brug gelegen in
het Bildt (prioriteit), Leeuwarderadeel, Tytsjerksteradiel
b. aanlegvoorzieningen in de gemeenten Ferwerderadiel (prioriteit),
Menaldumadeel, Tytsjerksteradiel, Leeuwarden
Over de besteksraming voor deze onderdelen kan gesteld worden dat ze zich bevinden
binnen het eerder vastgestelde taakstellende budget voor dit onderdeel.
d. schuiven binnen het afgesproken taakstellende budget tot maximaal het nu hard
beschikbare budget voor het project van maximaal 9.66 mln.
Het voorstel is om op basis van de hard beschikbare dekking van 9.66 mln. doorte gaan
met de uitvoering van het project. Daarvoor is een verschuiving binnen het taakstellende
budget nodig. De geplande en beschikbare dekking voor fase 1c wordt - in afwachting
van de bijdragen van Wetterskip en Waddenfonds - grotendeels ingezet voor de
onderdelen:
bruggen /deel aanlegvoorzieningen
sluizen/