Voor de sluizen worden deze onderdelen e tm h over enkele maanden aan de colleges voorgelegd ter ondertekening. b. vaststelling eindbeeld fase II als uitgangspunt Tijdens de ontwerpfase drong zich steeds meer de noodzaak (kostenefficiency, kwaliteit, duidelijkheid) op om over het eindbeeld van de route -na uitvoering van fase II- een helder beeld te hebben. Er is besloten om fase 1c vooralsnog te parkeren en allereerst studie te doen naar het gewenste eindbeeld fase II van de route. Deze brede studie naar gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van de route is inmiddels op hoofdlijnen afgerond. Alle betrokken partijen zijn enthousiast over het advies zoals dit in de studie van Grontmij d.d. 18 juli 2007 is verbeeld en verwoord. De komende maanden worden nog de puntjes op de i gezet. Daarnaast worden de kosten van het eindbeeld berekend waardoor er inzicht ontstaat in welke mate uitvoering ervan in de tijd gezien haalbaar is. Er zijn verschillende mogelijkheden: a. de route wordt gelijk op eindbeeld fase II uitgevoerd. Dekkingmogelijkheden zijn vooral bij het Waddenfonds te verwachten b. deeltrajecten van de route waar de grootste knelpunten om te kunnen varen liggen, worden als eerste aangepakt (maarwel gelijk op eindbeeldniveau, zonder gevaar voor desinvestering) binnen het beschikbare/beschikbaar te krijgen budget. Andere deeltrajecten worden uitgevoerd wanneer daarvoor dekking beschikbaar is in ieder geval in de periode 2010-2015. Alle partijen in de stuurgroep zien dit eindbeeld als een goed uitgangspunt voor de te maken afspraken in de samenwerkingsovereenkomst. Overeenstemming over het eindbeeld en inzicht in het kostenplaatje geeft bovendien als groot voordeel dat er geen (financieel) open intentieafspraken in de samenwerkingsovereenkomst tussen partijen hoeven te worden opgenomen en dat er duidelijke afspraken liggen waarbij alle aspecten zo zorgvuldig mogelijk gewogen zijn zoals nautische, landschappelijke, cultuurhistorische overwegingen, ecologische, financiele en technische. c. aanbesteding bruggen/aanlegvoorzieningen De voorbereidingen voor het totale project zijn niet ver genoeg gevorderd om het hele project (sluizen, bruggen, maatregelen aan de vaarweg, aanlegvoorzieningen) nu te kunnen aan besteden. Op basis van een aantal criteria (ontwerp gereed, obstakelvrij voor wat betreft eigendommen/procedures, logisch pakket voor aanbesteding) is een selectie gemaakt van die onderdelen die nu rijp zijn voor aanbesteding en die leiden tot behoud van de genoemde Leadersubsidie. Het gaat daarbij om: a. alle op te hogen/vervangen publieke bruggen en een particuliere brug gelegen in het Bildt (prioriteit), Leeuwarderadeel, Tytsjerksteradiel b. aanlegvoorzieningen in de gemeenten Ferwerderadiel (prioriteit), Menaldumadeel, Tytsjerksteradiel, Leeuwarden Over de besteksraming voor deze onderdelen kan gesteld worden dat ze zich bevinden binnen het eerder vastgestelde taakstellende budget voor dit onderdeel. d. schuiven binnen het afgesproken taakstellende budget tot maximaal het nu hard beschikbare budget voor het project van maximaal 9.66 mln. Het voorstel is om op basis van de hard beschikbare dekking van 9.66 mln. doorte gaan met de uitvoering van het project. Daarvoor is een verschuiving binnen het taakstellende budget nodig. De geplande en beschikbare dekking voor fase 1c wordt - in afwachting van de bijdragen van Wetterskip en Waddenfonds - grotendeels ingezet voor de onderdelen: bruggen /deel aanlegvoorzieningen sluizen/

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 32