Bijlage 1
Stand van zaken
Voorgeschiedenis
Uitgangspunt bij het ontwerp en de financiering van het project Noordelijke
Elfstedenvaarroute is geweest de volgende fasering:
Fase I
1a sluizen
1b bruggen
1c verdiepen, verbreden, oevers, aanlegvoorzieningen
Regio in Actie (RiA)
Alle vier (zo mogelijk) uit te voeren voor juli 2008 ivm de Leadersubsidie.
Resultaten: een beperkte DM klasse en bij de start voldoende toeristisch aanbod vanuit
de streek (RiA).
Fase II
Uit te voeren in de periode 2010-2015 met als resultaat de hele route op volledige DM-
klasse volgens het provinciale verkeers- en vervoersplan (PWP) De afspraak op te
nemen in de samenwerkingsovereenkomst (voorwaarde provinciale subsidie).
De financieringsopzet bij de fase I was de volgende:
onderdeel
Realistische
raming 2006
1a
1b
sluizen
bruggen
voorbereiding div.
subtotaal
1.220.000
3.520.000
1.640.000
6.380.000
1c
bagger-en grondwerk
oevers
aanlegplaatsen
voorbereiding div.
subtotaal
1.380.000
680.000
500.000
1.260.000
3.820.000
totaal infrastructuur
10.200.000
Regio in Actie
50.000
TOTAAL
10.250.000
Afgesproken is dat het hier om een taakstellend budget gaat. De bijdragen/subsidies van
de partijen zijn afgestemd op deze budgetraming. Dat geeft intussen het volgende
dekkingsplaatje:
Dekking
bed rag
Gemeenten
€1.600.000
Leader NW
750.000
Leader NO
50.000
Provincie:
a. ND2
€3.260.000
b. Cofin. Waddenfonds
€1.100.000
c. Westergozone
€1.000.000
10