Het handhaven van het eerder voorgelegde voorstel leidt er toe dat bij het niet tijdig
behandelen van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer de provincie de extraverhoging
beschouwt als een verzoek om een ontheffmg van de wet. Als de gemeente om een ontheffing
vraagt dan leidt dit automatisch tot een verzoek om preventief toezicht, hetgeen wij
vanzelfsprekende willen voorkomen.
Kanttekeningen:
n.v.t.
Financiele toelichting: De begroting 2008 en de meerjarenbegroting 2009-2011 zijn sluitend.
Aangaande de financiele positie verwijzen wij u naar de begroting
De toegestane verhoging bij niet tijdige behandeling van het wetsvoorstel bedraagt 3,25%. In
verband met een nieuwe OZB tijdvak moeten uitgaan van een verhoging over de opbrengst en
niet over de tarieven Dat betekent dat wij geen extra geld mogen ramen voor areaal uit
breiding. Die is namelijk al meegenomen in de 3,25 Een verhoging van 3,25% over de
werkelijke inkomsten 2007 bedraagt 40.7000,-. In de begroting 2008 houden wij rekening
met een extra opbrengst van 127.700,—. De verlaging levert een verschil op van 87.0000,-
Wij stellen voor om het verschil te dekken door het schrappen van nieuw beleid, zoals het
onderzoek naar de brede school in Britsum en de dotatie in de voorziening bruggen, havens en
kades.
Begin 2008 zullen afhankelijk van behandeling van het wetsvoorstel de wijzigingen in een
eerste begrotingswijziging worden opgenomen.
De uitkomsten van de septembercirculaire worden toegevoegd aan het saldo van de begroting.
Bijlagen: Programmabegroting 2008
Ter inzage gelegde stukken:
Ben W voorstel
Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel,
De secretaris de burgemeester
J.J. KINGMA
DRS. E.J. TER KEURS