in de gaten gehouden moet worden (prestatiedoelen: inzet op succesvolle re-integratie en duurzame
uitstroom) en dat ook de wijzigingen van budgettaire mogelijkheden nauwlettend gevoigd moeten
worden.
De invoering van de leer/werkplicht voor jongeren onder de 27 jaar (geen recht op bijstand meer en
een verplichting voor de gemeente een leer/werk-aanbod te doen) leidt landelijk tot een afname van
het macrobudget inkomensdeel die oploopt tot 372 miljoen euro in 2012. Op dit moment bedraagt het
aantal bijstandsgerechtigden in deze groep ongeveer 80. Het is de bedoeling van de Dienst om vanaf
2008 geen instroom meer toe te laten in deze leeftijdscategorie en de uitstroom uit deze groep te
bevorderen. Daarnaast zal ook op dit gebied nauwlettend gevoigd worden wat het effect is van de
inzet van middelen (prestatiedoelen) en welke wijzigingen zich voordoen in de budgettaire
mogelijkheden.
Er vindt eveneens een daling van het macrobudget plaats (oplopend tot 40 miljoen euro in 2012)
omdat het kabinet verwacht meer partneralimentatie te kunnen ontvangen. Deze ombuiging is echter
inhoudelijk niet onderbouwd. Op dit moment is nog niet bekend hoe een en ander gerealiseerd moet
worden.
Daarnaast wil het kabinet op een aantal terreinen de inspanningen intensiveren.
Tot 2012 wordt een bedrag - via het gemeentefonds - oplopend tot 80 miljoen euro in 2012 extra
ingezet voor armoedebestrijding, schuldhulpverlening en bijzondere bijstand. Voor de Dienst betekent
dit extra hulp aan gezinnen met een laag inkomen in de voorzieningensfeer, vergroten van
budgetmogelijkheden voor minima, extra middelen voor het beperken van de wachtlijsten voor
schuldhulpverlening. Hiervoor zullen met de GKB Friesland nieuwe afspraken gemaakt moeten
worden.
De intensivering van beleid op het gebied van de WSW heeft vooralsnog geen consequenties - zowel
inhoudelijk als financieel gezien - voor de Dienst. De geldstromen voor WSW en WWB blijven immers
gescheiden. Op het moment dat ook op dit gebied wordt besloten tot ontschotting van middelen zal de
Dienst de gemeenten adviseren omtrent de invulling van de regietaak.
Ten aanzien van de mogelijkheid tot ontheffing van de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met
kinderen tot 5 jaar op aanvraag, maximaal 6 jaar en onder de verplichting tot het volgen van
scholing) kan worden geconstateerd dat deze maatregel leidt tot een vergroting van het
clientenbestand van de Dienst met ongeveer 100 clienten. Dit vergroot de druk op de doelstelling
inzake de uitstroom. Aan de andere kant blijkt dat van de huidige groep in deze categorie in het
bestand van de Dienst, de meerderheid parttime werkt of bezig is met scholing.
Via het gemeentefonds komt tot en met 2011 in totaal 37 miljoen euro beschikbaar voor meer
handhaving door de gemeenten; onder meer door bestandskoppelingen en het in de wet verankeren
van huisbezoeken. De Dienst zal begin 2008 een beleidsnotitie over dit onderwerp opstellen.
Het ligt in de bedoeling van het kabinet om starters in een zelfstandig beroep of bedrijf vanuit de
uitkering te ondersteunen door een borgstelling voor kredietfaciliteiten. Na evaluatie van een pilot in
drie steden wordt beoordeeld of een landelijke invoering mogelijk is. Op dit moment zijn hiervan de
consequenties voor de Dienst nog niet in beeld te brengen. In de praktijk is de Dienst al actief op dit
gebied. In het bestand wordt actief gezocht nsar potentiele zelfstandigen. Kandidaten volgen een
orientatietraject, waarna 60% doorgaat en een eigen bedrijf start. Op basis van onderzoek naar het
succes - is er sprake van duurzame zelfstandigheid - wordt bezien of intensivering van deze aanpak
noodzakelijk en gewenst is.
Het kabinet zet ook in op versterking van de ketensamenwerking. Hoewel de piannen nog moeten
worden uitgewerkt, is er al wel een bezuiniging op de ketensamenwerking van 190 miljoen euro
ingeboekt, waarbij SZW voorstelt daarvan 75 miljoen euro ten laste van de gemeenten te laten komen.
Dit legt uiteraard een druk op de uitvoering(sformatie). De ketensamenwerking is een belangrijk item
binnen de Dienst. Voor begin 2008 is een pilot tot verdere integratie tussen de Dienst, UWV en CWI
gepland.
Hierin moet bereikt worden dat er een aanspreekpunt voor de klant is en er sprake is van een
management op de volledige re-integratieactiviteiten in de regio.
14
concept meerjarenperspectief Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Frysian 2009 - 2012