GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
9
Stiens, 25-03-2008
Raadsvergadering: 3 april 2008
Voorstelnummer: 2008/16
Behandelend ambtenaar:
E-mail:
Telefoonnr.
H. Siegersma
h. sieg@leeuwarderadeel.nl
Onderwerp:
058-257 66 40
Verkeer Leeuwarderadeel
Te nemen besluit:
Kermis nemen van de notitie "Verkeer in de gemeente Leeuwarderadeel" en het college waar
nodig aangeven of u kunt instemmen met het voorgestelde proces en de inhoud van de notitie.
Korte inhoud:
De gemeenteraad heeft al een aantal malen aangedrongen op een discussie over het verkeer in
de gemeente. In de raadsvergadering van 12 december 2007 is door wethouder Keizer
toegezegd dat er een integrate visie ontwikkeld zou worden over het parkeren in Stiens. In de
notitie "Verkeer in de gemeente Leeuwarderadeel" wordt niet alleen ingegaan op het aspect
parkeren, maar wordt een integrate visie voorgesteld.
In het college van B&W is de notitie "Verkeer in Leeuwarderadeel met een voorstel
behandeld. Beide stukken geven een voorzet over de wijze van aanpak als het gaat om het
beleidsveld verkeer.
Hoewel de raad nadrukkelijk gevraagd heeft naar een parkeer beleid gaat de notitie verder dan
alleen parkeren.
Zonder van de vloer op de zolder te willen als het om verkeer gaat is het wel van belang om
een integrate bruikbare rapportage te laten opstellen die op basis van de geschetste
problematiek richtinggevende oplossingen aandraagt, maar daarbij ook kritisch is naar de aard
en schaal van de problemen.
Uit de notitie blijkt dat een integrate rapportage over verkeer een eerste stap is om inzicht te
krijgen in de totale problematiek.
Het voordeel is dat alle mogelijke problemen worden gei'nventariseerd en dat de raad in het
proces betrokken wordt als het gaat om prioriteiten.
Gevolg van besluiten over verkeer is vaak dat het in de fysieke leefomgeving leidt tot
aanpassingen die geld gaan kosten. Voorkomen moet worden dat er hele ambitieuze plannen
worden gemaakt, die vervolgens wegens geldgebrek niet kunnen worden uitgevoerd. Dit kan
alleen als van begin af helder is dat hoewel er in het onderzoek geen beperkingen zijn in het
beleidsveld verkeer, dat dat niet automatisch leidt tot oplossingen in het veld.
Het college hoopt dan ook dat u bij de behandeling van de notitie al een zekere prioritering
kunt aangeven. In het vervolg van het proces krijgen de door uw raad aangedragen
speerpunten dan ook meer aandacht binnen de integrate aanpak.
Inleiding: