Inleidinq. Een belangrijk onderwerp binnen de gemeente als het om de buitenruimte gaat is het verkeer. A\\e mogelijke vormen van transport en verplaatsing over de provinciale en gemeentelijke wegen vragen de nodige aandacht. Hoewel we steeds meer in staat blijken te zijn om zaken via ict wegen af te handelen, komen we voor werk en vrije tijd ook nog veel op de verharde weg. Daarbij zijn belangrijke aspecten: de snelheid waarmee we ons mogen/kunnen/willen verplaatsen, het middel van transport, de ondergrond waarover we rijden, het gedrag naar onze medeweggebruikers, de weersomstandigheden, de drukte onderweg, etc, etc. De gemeente is eigenaar/beheerder van de meeste wegen in Leeuwarderadeel. Dat betekent ook dat de gemeente daarin een grote verantwoordelijkheid heeft. De verwachting van de burgers is daarin soms erg hoog. De indruk is in de loop der tijden ontstaan dat de gemeente er voor is om elke vorm van verkeersoverlast te voorkomen. Overal waar een keer te snel gereden is of een ongeluk is gebeurd, wordt de gemeente wel op een of andere manier benaderd om actie te ondernemen. Soms leidt dit tot een aanpak van een situatie en soms is daarvoor ook onvoldoende of geen aanleiding of er is geen oplossing voorhanden. Er is dan ook sprake van een ad-hoc aanpak, en dat verander je ook niet van de ene op de andere dag. Echter er zijn voldoende redenen en ontwikkelingen om eens op een structurele wijze te gaan kijken naar het verkeer in Stiens/Leeuwarderadeel. In deze notitie wordt daarvoor een voorzet gegeven vanuit de sector Grondgebied. De uitkomst van deze notitie zou dan kunnen zijn dat er een onderzoeksopdracht geformuleerd wordt op basis waarvan echte verkeersdeskundigen een verkeersplan/structuurplan kunnen opstellen wat voor de gemeente voor langere termijn vastlegt hoe ze de beloop- en berijdbare openbare ruimte wil verdelen onder de diverse verkeersstromen. Een masterplan verkeer voor Stiens/Leeuwarderadeel. Hoewel het dorp Stiens als het om verkeer gaat een groot aandachtspunt is, wordt voor een integrate aanpak gekozen en dienen ook de dorpen aan bod te komen als het over verkeer gaat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 25