Opzet onderzoek
be oude spoorbaan in Stiens en daarbuiten om te bouwen tot een
utilitair/recreatief fiets/voet/skeeler pad? "sporen op de friese klei"
Duurzaam veilig invullen in Oude Leije, in welke vorm?
Aanpak van het traject Stiens Hijum Holwerd.
Verlichting N393 t.b.v. fietsen op de parallelweg.
Bovenstaande is nog geen volledig beeld. Regelmatig wordt de gemeente gewezen
door burgers of belangenverenigingen op mogelijke knelpunten die in meer of
mindere mate gevaarlijk zijn. Gevaarlijk dan naar het oordeel van degene die de
gemeente benaderd heeft. beze notitie is de opmaat naar een masterplan
verkeer voor Stiens/Leeuwarderadeel.
Het resultaat dient een helder rapport te zijn, waarin de knelpunten en de
mogelijke ontwikkelingen benoemd zijn. Het beleid zal hier op afgestemd worden.
Het verdient aanbeveling de rapportage op hoofdlijnen op te stellen. Het bestuur
zal op grond hiervan richtinggevende keuzes kunnen maken nadat de discussie
hierover op hoofdlijnen gevoerd is. bat deze keuzes vervolgens een
gedetailleerde uitwerking vragen is een vervolgproces. Onnodig bijna te
vermeiden dat het nemen van besluiten veelal zal leiden tot vervolgvoorstellen
die te maken zullen hebben met het plegen van investeringen. Ook hierin kan de
gemeenteraad aangeven hoe ze bediend wil worden. Naast de globale planvorming
op onderdelen zal ook een globale kostenraming onderdeel uit moeten maken van
de vervolgvoorstellen.
be inhoudelijke deskundigheid op verkeersgebied is niet aanwezig binnen de
gemeentelijke organisatie. Een uitspraak hierover die eens geplaatst is tijdens
een discussie over verkeer is: "we hebben allemaal verstand van verkeer, want we
kunnen allemaal fietsen".
Er is natuurlijk wel meer dan voldoende lokale kennis aanwezig.
Binnen de gemeente functioneert wel een verkeerscommissie die het college
adviseert over verkeerszaken. Hierin zijn vertegenwoordigd de politie het
ROF Regionaal Orgaan voor de verkeersveiligheid in Friesland) en de gemeente.
be commissie staat onder voorzitterschap van de portefeuillehouder verkeer.
Het tot stand komen van een verkeersplan zou een interactie moeten zijn tussen
een terzake deskundig bureau en een begeleidingsgroep(je) uit de gemeente. Bij
het maken van de dorpen spiegels is een aantal avonden belegd met betrokken
inwoners. bie kunnen ook in dit proces de rol spelen van lokale deskundigen,
waarbij opgemerkt moet worden dat de lokale middenstanders ook wel iets