Opzet onderzoek be oude spoorbaan in Stiens en daarbuiten om te bouwen tot een utilitair/recreatief fiets/voet/skeeler pad? "sporen op de friese klei" Duurzaam veilig invullen in Oude Leije, in welke vorm? Aanpak van het traject Stiens Hijum Holwerd. Verlichting N393 t.b.v. fietsen op de parallelweg. Bovenstaande is nog geen volledig beeld. Regelmatig wordt de gemeente gewezen door burgers of belangenverenigingen op mogelijke knelpunten die in meer of mindere mate gevaarlijk zijn. Gevaarlijk dan naar het oordeel van degene die de gemeente benaderd heeft. beze notitie is de opmaat naar een masterplan verkeer voor Stiens/Leeuwarderadeel. Het resultaat dient een helder rapport te zijn, waarin de knelpunten en de mogelijke ontwikkelingen benoemd zijn. Het beleid zal hier op afgestemd worden. Het verdient aanbeveling de rapportage op hoofdlijnen op te stellen. Het bestuur zal op grond hiervan richtinggevende keuzes kunnen maken nadat de discussie hierover op hoofdlijnen gevoerd is. bat deze keuzes vervolgens een gedetailleerde uitwerking vragen is een vervolgproces. Onnodig bijna te vermeiden dat het nemen van besluiten veelal zal leiden tot vervolgvoorstellen die te maken zullen hebben met het plegen van investeringen. Ook hierin kan de gemeenteraad aangeven hoe ze bediend wil worden. Naast de globale planvorming op onderdelen zal ook een globale kostenraming onderdeel uit moeten maken van de vervolgvoorstellen. be inhoudelijke deskundigheid op verkeersgebied is niet aanwezig binnen de gemeentelijke organisatie. Een uitspraak hierover die eens geplaatst is tijdens een discussie over verkeer is: "we hebben allemaal verstand van verkeer, want we kunnen allemaal fietsen". Er is natuurlijk wel meer dan voldoende lokale kennis aanwezig. Binnen de gemeente functioneert wel een verkeerscommissie die het college adviseert over verkeerszaken. Hierin zijn vertegenwoordigd de politie het ROF Regionaal Orgaan voor de verkeersveiligheid in Friesland) en de gemeente. be commissie staat onder voorzitterschap van de portefeuillehouder verkeer. Het tot stand komen van een verkeersplan zou een interactie moeten zijn tussen een terzake deskundig bureau en een begeleidingsgroep(je) uit de gemeente. Bij het maken van de dorpen spiegels is een aantal avonden belegd met betrokken inwoners. bie kunnen ook in dit proces de rol spelen van lokale deskundigen, waarbij opgemerkt moet worden dat de lokale middenstanders ook wel iets

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 27