De kwaliteit van beslissingen kan door de inbreng van betrokkenen/
belanghebbenden verhoogd worden zonder dat uit het oog verloren wordt dat het
uiteindelijk het bestuur is dat de afweging algemeen belang versus individueel
belang maakt.
d. Procedures en regels vereenvoudigen
Regels en procedures, die niet bijdragen aan de kwaliteit van het gemeentelijke
beleid moeten worden geschrapt. Geen onnodige bureaucratische regels.
U hebt reeds een voorstel ontvangen voor het verminderen van de regelgeving in
de Algemene Plaatselijke Verordening. Het college geeft er de voorkeur aan niet
eerst een totale inventarisatie uit te voeren (met het risico dat deze toch niet
geheel compleet blijkt te zijn) maar stap voor stap met voorstellen tot
deregulering te komen. Het voordeel daarvan is dat de werkdruk gespreid wordt,
dat overbodige regelgeving niet in stand wordt gehouden totdat het laatste
voorstel op tafel licht Voorts kan bij hetperiodiek herzien van verordeningen
gelijk de dereguleringstoets plaats hebben.
e. Rapportage klachten
Tenminste 3 maal per jaar dient de raad een rapportage te ontvangen aangaande
ingediende klachten; hierin moet duidelijk tot uiting komen welke afhandeling
klachten hebben ondergaan, alsmede het tijdspad waarin
deze afhandeling heeft plaatsgevonden.
In augustus 2007 is u een eerste overzicht ter handgesteld van de resultaten van
'melddesk'. Uw raad heeft er mee ingestemd dergelijke rapportages eens per jaar
te doen.
f. Voorlichting aan burgers
Regelmatig (bij voorkeur wekelijks) actieve voorlichting aan de burgers over
genomen besluiten die voor de burgers van belang zijn en van de uit te voeren
werken, zowel digitaal als via de Stienser Omroeper.
Wekelijks worden de college besluiten, die een algemene werking hebben, op de
gemeentelijk webpagina geplaatst Onze indruk is dat dit meer en meer
gemeengoed gaat worden en dat het merendeel van onze burgers de informatie
goed weet te vinden. Om financiele redenen is afgezien van het ook nog plaatsen
2