a 5. Onderwijs.
Streven naar het tot stand komen van een brugklas voor het voortgezet onderwijs in
onze gemeente.
De scholen in de dorpen handhaven.
Met het gemakkelijker worden van ontslag regelingen moet er voldoende aandacht
zijn voor 2e kans onderwijs en volwasseneneducatie t.b.v. individuele ontplooiing
en economische zelfstandigheid.
Vanaf het najaar van 2006 en in 2007 zijn verkennende gesprekken gevoerd met
zowel het bijzondere als het openbaar basisonderwijs en het Voortgezet
Christelijk Onderwijs (VCO Noordwest Friesland) met als onderwerp het
onderzoeken van mogelijkheden voor het starten van de onderbouw en/of
brugklas in onze gemeente. De uitkomst van de gesprekken is dat er eerst een
regionaal convenant tussen de voortgezet onderwijs instellingen moet komen,
waarin verdeelafspraken qua gebied worden gemaakt Pas na de verdeling kan
een van beide partijen een mogelijke onderbouw te Stiens nader onderzoeken,
echter de realisatie zal de nodige kosten met zich mee brengen, waarvoor
bekostiging van de gemeente wordt gevraagd.
a 6. Flexibiliteit in bestemmingsplannen
Bestemmingsplannen t.a.v. winkel-, kantoren-, horeca- en andere
bedrijfsconcentraties moeten flexibel zijn, zodat bij veranderende omstandigheden
leegstand wordt voorkomen, bij v. bij vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen.
De bestemmingsplannen binnen de gemeente Leeuwarderadeel zijn, om te
voorkomen dat een bestemmingsplan een star en daardoor niet werkbaar stelsel
van regels wordt, voorzien van de nodige flexibiliteitZo zijn binnen de gegeven
bestemmingen veelal meerdere doeleinden mogelijk.
Daarnaast zijn de bestemmingsplannen flexibel doordat
vrijstellingsbevoegdheden (artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening) en
wijzigingsbevoegdheden (artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening) in
de plannen zijn opgenomen.
Vrijstellingsbepalingen bieden de mogelijkheid om op ondergeschikte punten
vrijstelling van voorschriften te geven.
8