a 5. Onderwijs. Streven naar het tot stand komen van een brugklas voor het voortgezet onderwijs in onze gemeente. De scholen in de dorpen handhaven. Met het gemakkelijker worden van ontslag regelingen moet er voldoende aandacht zijn voor 2e kans onderwijs en volwasseneneducatie t.b.v. individuele ontplooiing en economische zelfstandigheid. Vanaf het najaar van 2006 en in 2007 zijn verkennende gesprekken gevoerd met zowel het bijzondere als het openbaar basisonderwijs en het Voortgezet Christelijk Onderwijs (VCO Noordwest Friesland) met als onderwerp het onderzoeken van mogelijkheden voor het starten van de onderbouw en/of brugklas in onze gemeente. De uitkomst van de gesprekken is dat er eerst een regionaal convenant tussen de voortgezet onderwijs instellingen moet komen, waarin verdeelafspraken qua gebied worden gemaakt Pas na de verdeling kan een van beide partijen een mogelijke onderbouw te Stiens nader onderzoeken, echter de realisatie zal de nodige kosten met zich mee brengen, waarvoor bekostiging van de gemeente wordt gevraagd. a 6. Flexibiliteit in bestemmingsplannen Bestemmingsplannen t.a.v. winkel-, kantoren-, horeca- en andere bedrijfsconcentraties moeten flexibel zijn, zodat bij veranderende omstandigheden leegstand wordt voorkomen, bij v. bij vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen. De bestemmingsplannen binnen de gemeente Leeuwarderadeel zijn, om te voorkomen dat een bestemmingsplan een star en daardoor niet werkbaar stelsel van regels wordt, voorzien van de nodige flexibiliteitZo zijn binnen de gegeven bestemmingen veelal meerdere doeleinden mogelijk. Daarnaast zijn de bestemmingsplannen flexibel doordat vrijstellingsbevoegdheden (artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening) en wijzigingsbevoegdheden (artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening) in de plannen zijn opgenomen. Vrijstellingsbepalingen bieden de mogelijkheid om op ondergeschikte punten vrijstelling van voorschriften te geven. 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 46