binnen de OR-bevoegdheid van het SW-bedrijf, maar binnen de OR-bevoegdheid van het
bedrijf waar zij werkzaam zijn. De clientparticipatie kan op zeventien (gemeentelijke)
plaatsengeorganiseerd worden of gezamenlijk op het niveau van de GR. Het plaatselijk (bij
zeventien gemeenten) organiseren leidt tot grote versnippering van activiteiten. Met name
voor kleinere gemeenten is het zeer de vraag of dit efficient is, los van het probleem dat het
moeilijk is om voor de WSW-populatie van 1.400 WSW'ers op alle plaatsen
vertegenwoordigers voor clientenraden te werven. Organisatie van clientenparticipatie op GR-
niveau is efficienter. Vertegenwoordigers van bestaande adviesorganen zouden hierbij een
zetel in deze overkoepelende adviesraad kunnen krijgen.
Verordening wachtliistbeheer WSW
De wachtlijst voor de sociale werkvoorziening is lang. Vergeleken met andere
werkvoorzieningen valt het bij de GR Fryslan-West nog mee, maar ook hier komt het voor dat
iemand drie jaar of langer op een wachtlijst staat. Door de vastomlijnde formatieruimte vanuit
het Rijk is deze financieel niet helemaal weg te werken. In de nieuwe wet kan de gemeente
een verordening opstellen om bepaalde groepen met voorrang te plaatsen vanaf de wachtlijst.
Stelt de gemeente geen beleid op dan is het principe van first in - first out van toepassing.
Verder zijn er mogelijkheden tot het verwijderen van mensen op de wachtlijst. Dit kan leiden
tot een opgeschoonde en korte wachtlijst. Daamaast is de mogelijkheid geschapen tot het
werken aan re-integratie/activering gefinancierd vanuit WW/UWV-middelen. De omvang van
de wachtlijst blijft meetellen voor de financiering. In de wachtlijstverordening is het mogelijk
gemaakt af te wijken van het principe first in - first out. In de gevallen dat er een arbeidsplek
beschikbaar komt maar de WSW'er die aan de beurt is volgens de wachtlijst niet beschikt
over de gevraagde kwaliteiten of mogelijkheden kan er b.v. worden afgeweken.
Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken in de WSW
De werknemers in de sociale werkvoorziening krijgen de mogelijkheid om met inzet van een
persoonsgebonden budget (PGB) hun begeleid werken een eigen koers te geven. Het recht op
een PGB geldt voor zowel nieuwe mensen die gei'ndiceerd zijn en die vanaf de wachtlijst aan
de slag gaan, aks voor de al werkende mensen in de sociale werkvoorziening. Het
persoonsgebonden budget is in feite een andere weg om begeleid werken te realiseren. De
gemeente geefit in de verordening het PGB verder vorm. In de verordening stelt de gemeente
b.v. eisen aan de begeleidingsorganisatie en de werkgever.
Uw gemeenteraad worden bij het vorenstaande concreet de volgende vragen gesteld:
1. Is de gemeenteraad van mening dat de voorgelegde verordeningen een juiste
uitwerking zijn van het door de gemeenteraad vastgestelde beleid modemisering
WSW?
2a. Is de gemeenteraad van mening dat de concept wachtlijstverordening WSW op juiste
wijze inhoud geeft aan de sociale opgave van de gemeente aan de GR Fryslan-West
2b. Is de gemeenteraad van mening dat op juiste wijze is verwoord dat een geindiceerde
WSW'er binnen 1 jaar na indicering een aanbod gedaan moet worden
2c. Is de gemeenteraad van mening dat op juiste wijze is verwoord in de verordening
wanneer en hoe afgeweken kan worden van het 'first-in, first-out' principe
3a Is de gemeenteraad van mening dat de concept PGB-verordening WSW op juiste wijze
mogelijkheden biedt aan de WSW'er om gebruik te maken van een persoonsgebonden
budget
3b. Is de gemeenteraad van mening dat de concept PGB-verordening WSW op juiste wijze
de loonkostensubsidie regelt
4. Is de gemeenteraad van mening dat de concept verordening Clientparticipatie WSW