euro. Er staat ook nog een open vraag achter en dat bevreemdt haar, want de rekenkamer zou niet met een vraag maar met een conclusie moeten komen. Zij merkt op dat de benchmarkgegevens wel beschikbaar waren. De raad wil de aanbevelingen ovememen. Zij zal de aanbevelingen meenemen naar het bestuur en daar zullen deze besproken moeten worden en vervolgens krijgt de raad het antwoord te horen. Over de uitgebreide reactie van de dienst: De dienst heeft alle recht om zich te verdedigen als men vindt dat men in het verkeerde daglicht gesteld is. De hear O. de Jager (foarsitter rekkenkeamerkommisje): Men heeft het rapport in conceptvorm naar het college gestuurd en in de reactie is niet gerept over de uitvoeringskosten. De rekenkamer heeft op de reacties van het college gereageerd. Aangaande de objectiviteit: men heeft getracht de benchmarkgegevens te krijgen, maar men heeft die niet kunnen krijgen. De algemene conclusie is gebaseerd op de beschikbare gegevens van 2007. Men heeft de feiten laten checken en daarop is geen reactie van de dienst gekomen. Men maakt zich zorgen over de uitvoeringskosten per client. De vraag naar de invloed van de WMO hierop is beantwoord met de reactie dat men daar niet op wil reageren omdat het niet past binnen de reikwijdte van het onderzoek. De rekenkamer blijft achter de conclusie in algemene zin staan dat de beheerkosten aan de hoge kant zijn. Twadde termyn De hear Ketellapper(GBL): Hy fynt it in tige minne saak dat de rekkenkeamer bepaalde sifers net krije kinnen hat. De wethalder fertsjintwurdiget de ried yn it bestjoer en soe folle mear de belangen fan de gemeente ferdedigje moatte. De hear De Kroon (PvdA): De rekkenkeamer hat net reageard op it ferwar omdat men net oer de sifers beskikte. Hy hat in brief fan de kolleezjes fan 21 april oan de rekkenkeamer en der sitte 2 bylagen by, ynklusyf it pakket fan de tsjinst. De hear O. de Jager (foarsitter rekkenkeamerkommisje): It ferwar wurdt jun troch it kolleezje. De reaksje fan de tsjinst hat men net behannele en sjoen as in formeel stik. De hear De Kroon (PvdA): De rekkenkeamer moat derfoar soargje dat it rapport betrouber is. De formele oanpak sprekt him net oan. De hear De Jager (CDA): Men hat wurdearring foar de ynset fan de rekkenkeamer. Mar de rekkenkeamer hat him fertild oan it undersyk. Men hat sifermateriaal ut 2002 brukt, wylst der yn 2004 in hiel oare wetjouwing kommen is en derom kin men de aide sifers net bruke. De hear Pot (WD): Er is dus helaas geen sprake van openheid. De aanbevelingen van de rekenkamer zullen meegenomen moeten worden. De wethouder zal deze met verve aan het bestuur moeten voorleggen. De hear Dijkstra (FNP): De wierheid sil wol wat yn 'e midden lizze. Wat foar gefoelens hat de rekkenkeamer oer it undersyk? De hear O. de Jager (foarsitter rekkenkeamerkommisje): Men heeft natuurlijk wel gekeken naar het effect van de WMO op de uitvoeringskosten. De informatie die men nodig had, heeft men echter niet gekregen en deze stond ook niet in het verweer. Men heeft naar de uitvoeringskosten van het apparaat gekeken en niet naar de beleidskosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 25