gedaan met als doel een zo optimaal mogelijk resultaat te verkrijgen, zoals is vastgelegd in de
bij dit advies gevoegde samenwerkingsovereenkomst.
Naar aanleiding van Raadsvragen over de passantenhaven en het doortrekken van de
Kletsefeart zijn ook onderzoeken verricht naar de mogelijkheden om deze plandelen te laten
vervallen.
Op basis van de door de raad vastgestelde Notitie Randvoorwaarden en Uitgangspunten
uitbreiding Aldlan II, d.d. 14 juli 2006 en van de planvisie van nieuwe Borg d.d. 18
november 2006 zijn deze planonderdelen destijds in het plan gebracht. Schrappen van deze
beide planonderdelen leidt niet automatisch tot een op een verhoging van het bedrag dat de
gemeente incasseert, omdat er dan een stuk ruimtelijke kwaliteit/aantrekkelijkheid verloren
gaat, die invloed heeft op de uiteindelijke hoogte van de kavelprijzen. Bovendien staat dan de
concurrentiepositie van het plan ten aanzien van andere plannen in omliggende gemeenten
onder druk (uit de praktijk blijkt dat mensen liever kiezen voor een iets duurdere kavel in een
aantrekkelijkere woonomgeving dan in een plan met een lagere ruimtelijke kwaliteit). De
kwaliteit bestaat uit een verbetering van de aansluiting op het Friese vaarwegennet, de
Elfsteden vaarroute, economische effecten als gevolg van het aanleggen van passanten, het
positieve effect van het kunnen aanmeren met je boot achter je eigen woning, Stiens ligt niet
meer aan een doodlopende vaart (rondje Bartlehiem) en directe aansluiting op de Dokkumer
Ie.
Op verzoek van de gemeenteraad is ook onderzocht of samenwerking met OPP (de
proj ectontwikkelaar van de BNG) voor de hand ligt. Nieuwe Borg heeft grondposities bij
Doniastate, OPP heeft geen grondposities bij Doniastate. Voor het slagen van het plan is het
nodig dat deze gronden worden ondergebracht bij Doniastate ten behoeve van de uitbreiding
omdat dit een belangrijke doelstelling van het uiteindelijke plan is.
OPP kan ook optreden als planeconomisch bureau. Ten opzichte van PAS heeft OPP echter
een grote informatieachterstand, omdat PAS vanaf de start de gemeente met grote
deskundigheid heeft geadviseerd, en draagvlak heeft bij een groot deel van de raad, het
college en de stuurgroep. Overigens heeft OPP een uiterst positief oordeel over bureau PAS.
Het heeft op dit moment dan ook geen meerwaarde om planeconomisch bureau PAS in te
wisselen voor een ander bureau.
De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2008 in een besloten bijeenkomst de concept
samenwerkingsovereenkomst besproken. Naar aanleiding van deze bijeenkomst is de concept
samenwerkingsovereenkomst op een aantal punten aangescherpt.
Dit heeft uiteindelijk geleid tot de voorliggende samenwerkingsovereenkomst versie 14.
Argumenten:
In het verleden is besloten dat Stiens zal worden uitgebreid met een uitbreidingsplan met een
omvang van 350 woningen met voorzieningen die ten gunste komen aan alle inwoners van
Stiens (opwaarderen Doniastate, doortrekken vaart en kleine jachthaven/aanlegvoorziening
mede bedoeld voor de inwoners in het plan die niet een kavel aan het water hebben liggen,
passend bij de omvang van Stiens). A1 deze ingredienten zijn in een naar aard en schaal
passend plan samengebracht, gelegen aan de oostkant van Stiens.
Kanttekeningen