De realisaasje fan in mfc yn Britsum is diel fan in proses. De lokalen fan de Twilling soenen
nei Britsenburgh kinne. De FNP wol it wurk fan de wethalder lykwols net ffustrearje en komt
derom net mei in moasje. Der komme de kommende jierren uteinlik yn Stiens 5 lokalen ffij.
Soenen der hierpennings fan de skoallen frege wurde kinne? De FNP is der wiis mei dat it
keunstgersfjild meinommen is yn de begrutting.
De hear Ekas (GBL): Hij weet eigenlijk niet of hij moet lachen of huilen over alles wat hij
leest en hoort. De complimenten overigens voor de duidelijkheid van het boekwerkje.
Er was een OZB-verhoging van 9,75% en verder had hij moeite met de bruidschat van ruim 7
ton voor de verzelfstandiging van het onderwijs. Terwijl een gemeente als Leeuwarden met al
zijn scholen maar ruim 1 miljoen kwijt was. Het was blijkbaar nodig om de leges voor
bouwaanvragen kostendekkend te maken en daardoor is men met stip opgerukt naar de derde
plaats op de ranglijst van Nederlandse gemeenten. De rekening 2008 zal waarschijnlijk
positief zijn en daar is GBL best gelukkig mee.
De reele begroting 2009 zit met een tekort van 1,1 miljoen. Er is geen extra bezuiniging voor
het groenonderhoud. Er is meer geld gedoneerd voor onderhoud van bruggen, kades en
gebouwen. Het is een goede zaak om deze zaken zo aan te pakken om groter onheil voor de
toekomst uit te sluiten. De maatregelen hebben ten opzichte van de conceptbegroting geleid
tot een bezuiniging van 325.000 en met daarbij opgeteld een extra uitkering van 277.000 euro
uit het gemeentefonds komt men uiteindelijk uit op een tekort van 554.000 euro. Maar wat is
de realiteit? Er is geen geld voor MFC/brede school in Britsum en geen geld voor het fietspad
naar Vrouwbuurt. Ook is er geen geld voor Sporen op de Friese Klei. GBL kan zich erin
vinden dat men geen geld wil steken in de renovatie van het gemeentehuis.
Men moet altijd afwachten of men met de begroting de beoogde doelen bereikt. Hij denkt met
name aan de tweede fase van de Noordelijke ElfstedenvaarRoute (N.E.R.). De implementatie
ICT Middelsee wordt iets goedkoper. De centrale inkoop begint zijn vruchten af te werpen en
dat is een compliment waard. Voor medewerkers in de uitloopschaal komen bij vervanging
jonge mensen in een goedkopere rang in de plaats. Men verspeelt dan wel een stuk ervaring
en het geefit aan hoe hoog de nood is. Er is een taakstelling van 75.000 euro in de
bedrijfsvoering. Had men dat de afgelopen jaren niet kunnen bedenken? En is het dan nu wel
realistisch?
Bij het onderhoud van gebouwen wil men 25% schrappen terwijl het onderhoudsniveau al
minimaal is. Heefit men de afgelopen jaren de effectiviteit of efficientie dan uit het oog
verloren?
De tarieven voor het zwembad/sporthal gaan met 5% omhoog en daar kan GBL zich in
vinden. Vorig jaar was er een verhoging van de OZB met 10%. In de meeijarenramingen
worden meer verhogingen aangekondigd. Hij durft te voorspellen dat men volgend jaar
waarschijnlijk geen 4%, maar het dubbele zal voorleggen. Het inleveren van een derde
wethouder levert 15.000 euro op. Het was de intentie van GBL om de derde wethouder voor
economische zaken in te zetten. Bij Middelsee II is het grootste deel in optie, terwijl men twee
jaar geleden de indruk kreeg dat weldra Middelsee III nodig was. Openeindregelingen
(leerlingenvervoer, bijzondere bij stand, minimabeleid, WVG) kunnen leiden tot een negatief
resultaat. Het Sociaal Planbureau voorspelt een verhoging van de werkloosheid tot boven de
5% in 2009. De post leerlingenvervoer zal ook nog wel eens met 50.000 euro extra kunnen
toenemen.
De gemeente staat er slecht voor. Het college mist creativiteit en zakelijkheid. Misschien is
een Quick Scan door de provincie of derden een optie. GBL heeft geen vertrouwen in het
vervolg. Natuurlijk wordt het beeld door de decentralisatie verslechterd en de partijen zouden
hun vertegenwoordigers in Tweede Kamer daarop moeten aanspreken. Als men creatiever en
zakelijker had gehandeld dan had de gemeente er beter voorgestaan. Daar waar geen geld is,