Nieuwe Wro In het vorige hoofdstuk werd al kort verwezen naar de gevolgen van de nieuwe Wro. Bestemmingsplannen dienen nu binnen 10 jaar herzien dan wel verlengd te worden. Dit was officieel ook het geval onder de WRO, maar nu staat er daadwerkelijk een sanctie op het niet halen van de termijn, namelijk het niet kunnen innen van leges voor bouwaanvragen. Het is een voorbeeld van de wijzigingen die in de nieuwe Wro zijn doorgevoerd. De nieuwe Wro is op 1 juli 2008 van kracht geworden. De wet is bedoeld als een verbetering van de WRO door een decentralisering van bevoegdheden, transparantie van beleid en een stroomlijning van procedures. Dit is gevangen in het motto 'decentraal wat kan, centraal wat moet'. De Wro zorgt daardoor voor enkele belangrijke wijzigingen in het werk van de gemeente. De gemeente krijgt meer mogelijkheden, maar ook meer verantwoordelijkheden. Ten eerste wordt het primaat van de verantwoordelijkheid voor ruimtelijke plannen bij de gemeente gelegd. Bestemmingsplannen en vrijstellingsprocedures - nu projectbesluiten genoemd - behoeven geen goedkeuring meer van de provincie. De gemeente is nu zelf verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening op het lokale niveau. Dit ontslaat de gemeente echter niet van de taak de goede ruimtelijke ordening breder te trekken. Overleg vooraf met de provincie vervangt nu de goedkeuringsfunctie van de provincie. Ten tweede dient een structuurvisie voor de gemeente opgesteld te worden. Hierin wordt de ruimtelijke visie van de gemeente gegeven. Hierdoor kunnen zowel de gemeente als de inwoners van Leeuwarderadeel een heldere visie van de gemeente en haar toekomst krijgen. Ten derde dienen de bestemmingsplannen digitaal beschikbaar te zijn. Dit moet het inzicht in de mogelijkheden in de gemeente vergroten. Deze extra bevoegdheden geven de gemeente meer speelruimte voor de verwezenlijking van de eigen visie. Maar extra bevoegdheden betekent ook extra verantwoordelijkheid. De Wro voorziet daarom in enkele verplichtingen. De Grondexploitatiewet, onderdeel van de Wro, verplicht de gemeente voortaan een gedegen fmancieel plan te kunnen overleggen wanneer nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt. De Wro legt zo de financiele verantwoording voor plannen duidelijk bij de gemeente, die dan ook dient na te gaan of plannen niet alleen voldoen aan een goede ruimtelijke ordening, maar ook realistisch en uitvoerbaar zijn. De tijdige herziening en de digitalisering van bestemmingsplannen verplicht de gemeente een actueel beleid er op na te houden. De gemeente dient dan ook voldoende middelen in te zetten om dit te bewerkstelligen, en kan niet achterover leunen in de veronderstelling dat de huidige situatie voldoet. In wezen dwingt de Wro de gemeente actief de huidige situatie te analyseren en bij de tijd te houden. Het stroomlijnen van de procedures heeft voor deze procedures strakke tijdschema's opgeleverd. Dit noodzaakt de gemeente een goede ambtelijke organisatie te onderhouden. Geconcludeerd kan worden dat de Wro oude barrieres slecht, maar deze met nieuwe verantwoordelijkheden vervangt. De Wro is daarmee een continuering van de Nederlandse traditie de ruimte goed in te willen richten, waarbij nu helder gesteld is dat een gemeente actief doch bedachtzaam verantwoording voor haar aandeel daarin dient te dragen. Voortgangsrapportage stand van zaken bestemmingsplannen RO oktober 2008 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 24