Bij het onderhoud van gebouwen wil men 25% schrappen terwijl het onderhoudsniveau al minimaal is. Heeft men de afgelopen jaren de effectiviteit of efficientie dan uit het oog verloren? De tarieven voor het zwembad/sporthal gaan met 5% omhoog en daar kan GBL zich in vinden. Vorig jaar was er een verhoging van de OZB met 10%. In de meerjarenramingen worden meer verhogingen aangekondigd. Hij durft te voorspellen dat men volgend jaar waarschijnlijk geen 4%, maar het dubbele zal voorleggen. Het inleveren van een derde wethouder levert 15.000 euro op. Het was de intentie van GBL om de derde wethouder voor economische zaken in te zetten. Bij Middelsee II is het grootste deel in optie, terwijl men twee jaar geleden de indruk kreeg dat weldra Middelsee III nodig was. Openeindregelingen (leerlingenvervoer, bijzondere bij stand, minimabeleid, WVG) kunnen leiden tot een negatief resultaat. Het Sociaal Planbureau voorspelt een verhoging van de werkloosheid tot boven de 5% in 2009. De post leerlingenvervoer zal ook nog wel eens met 50.000 euro extra kunnen toenemen. De gemeente staat er slecht voor. Het college mist creativiteit en zakelijkheid. Misschien is een Quick Scan door de provincie of derden een optie. GBL heeft geen vertrouwen in het vervolg. Natuurlijk wordt het beeld door de decentralisatie verslechterd en de partijen zouden hun vertegenwoordigers in Tweede Kamer daarop moeten aanspreken. Als men creatiever en zakelijker had gehandeld dan had de gemeente er beter voorgestaan. Daar waar geen geld is, kun je niet meer schuiven en daardoor was een tegenbegroting niet erg zinvol. Hij wijst nog eens op de bruidschat voor het onderwijs. Men had er wel zo'n 3,5 ton op kunnen besparen. Meffou Wachter (CDA): Zij spreekt haar dank uit richting de ambtenaren voor het opstellen van de begroting. Het is heel bijzonder dat men na een aantal overleggen is gekomen tot een sluitende begroting. Het had er wel anders uit kunnen zien. In 1992 kwam minister Ritzen met de Nota bestuurlijke schaalvergroting voor het onderwijs. Men hoefde in 1996 maar 5.000 gulden per lokaal mee te geven. Wat je in het verleden nalaat, moet je later dubbel en dwars betalen. Het CDA heeft voor het beheer van het groen op een stukje zelffedzaamheid van de burgers gewezen. Het onderhoud van de bruggen en gebouwen is tot een realistisch niveau teruggebracht. Het opzetten van een brede school in combinatie met een MFC is een lastig proces. Het is wel goed dat men over een aantal zaken een uitspraak krijgt. Welke woningbouwcorporatie doet mee, wat is de rol van de bibliotheek enzovoort. Men is blij dat de motie van het CDA over de kunstgrasvelden een plaats in de begroting gekregen heeft. De bijdrage van sociale zaken geeft aan de begroting een evenwichtiger beeld. Het is te billijken dat men een verhoging voor de tarieven voor It Gryn voorstelt. Er zijn tijden geweest dat de raad de OZB niet met de inflatiecorrectie heeft aangepast. Het is het college te prijzen dat men de moed heeft nu met zo'n begroting gekomen is. Het is zichtbaar dat het erg moeilijk is een gemeente op een voldoende niveau aan te sturen. Men zal wel snel tot een intensieve samenwerking/fusie met de Middelsee-gemeenten moeten overgaan. Boargemaster Ter Keurs: De decentralisatie zet inderdaad de kleine gemeenten onder druk. Misschien zal de rijksoverheid echter wel meer investeren in tijden van economische neergang. De gemeente is financieel gezond, maar men heeft bijna geen ruimte voor nieuwe dingen en dat komt voor een belangrijk deel door It Gryn. De provinciale toezichthouder dringt ook op privatisering van het sportcomplex aan. Er wordt inderdaad gesneden in de overhead, maar hij merkt daarbij op dat dit de organisatie wel onder druk zet. Maar het is goed dat men de mogelijkheden wil onderkennen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 9