Ook is de geluidsbelasting op het te realiseren plan onderzocht, ook wat betrefit nieuwe verkeersbewegingen. Daamaast is gekeken of door het plan de luchtkwaliteit verslechtert of bedrijven gehinderd worden. Ook deze onderzoeken hebben niet tot de conclusie geleid dat het plan geen doorgang kan vinden. Dit betekent dat de locatie in principe geschikt is voor woningbouw. Wei dient rekening gehouden te worden met drie zaken. De adviezen van het Wetterskip dienen te worden opgevolgd (dit is een wettelijke voorwaarde), tijdens de bouw dient rekening gehouden te worden met het broedseizoen, en indien archeologische waarden tijdens het bouwen gevonden worden dient de gemeente te worden ingelicht. c. Ontsluiting De woningbouwlocatie ligt midden in Stiens. Verkeerstechnisch is de relatie met het dorp bewerkstelligd door een ontsluiting op de Skilwei en een langzaam verkeersverbinding met de Wilsterstrjitte. De ontsluitingsweg is een doodlopende straat met aan het einde een rotonde als keerpunt, en bedient slechts de 23 seniorenwoningen. De weg voldoet qua breedte voor de brandweer, maar de doorrijhoogte van de doorgang onder de brugwoning is onvoldoende voor de hulpdiensten. De gemeentelijke brandwagen is 3,25 m hoog, terwijl landelijk een norm van 3,5 m wordt gehanteerd. De huidige doorrijhoogte van 2,6 m kan echter gehandhaafd worden, aangezien het brandpreventiebureau mondeling heeft bevestigd dat een altematieve aanrij route over de langzaam verkeersverbinding met de Wilsterstrjitte kan worden gehanteerd. De langzaam verkeersverbinding verbindt de seniorenwoningen met de Wilsterstrjitte, en biedt zo een nieuwe route, hoewel de meerwaarde beperkt is door de bestaande altematieve routes over de Ljurkstijitte en Smelbrege. De realisatie van 29 parkeerplaatsen op en om het terrein doet het plan bovendien voldoen aan de door de gemeente gehanteerde parkeereis. Verkeerstechnisch voldoet het plan daarmee. d. Inrichting De invulling van het plan biedt een adequate ruimtelijke kwaliteit. Hier wordt nader op ingegaan. Het plan voorziet in de realisering van 23 seniorenwoningen op een beperkte ruimte. Dit betekent dat er een beperkte hoeveelheid prive-ruimte aanwezig is. De leefomgeving van de senioren dient, doordat dezen in een levensfase zijn beland waarin men minder mobiel is, van een hoge kwaliteit te zijn. Het aanbieden van een levendige, groene omgeving verhoogt de leefkwaliteit in dit geval. Het plan poogt middels het realiseren van een langzaam verkeersverbinding een nieuwe route tussen het centrum en de Skilwei te realiseren, zodat de weg een rustige doch actieve route wordt. De nabijheid van het centrum van Stiens als maatschappelijk ontmoetingspunt versterkt dit. De omgeving probeert het plan door middel van de terreinindeling kwalitatief te versterken. Een beplantingsplan met een parkachtig karakter waarbij een sterke relatie tussen terreininrichting en bebouwing en een inheemse beplanting wordt gerealiseerd dient niet alleen mimtelijke kwaliteit op te leveren, maar ook verhoogd woongenot voor de bewoners van de seniorenwoningen. De woningen zelf zijn op senioren afgestemd door deze als nultredenwoningen in te richten. Het uiterlijk is door Welstand beoordeeld en wordt gezien als passend binnen de door de raad op 28 augustus 2008 vastgestelde Welstandscriteria. Naast de individuele beoordeling van de bebouwing dient ook de integratie in de omgeving een goede mimtelijke kwaliteit te bewerkstelligen. Deze inpassing wordt in de bouwvorm gezocht. Aan de Skilwei wordt een samenhangend uiterlijk van de locatie gerealiseerd door aan te sluiten bij de twee bouwlagen met kap van de omringende bebouwing van de Ljurk- en Wilsterstrjitte. Het 'interieur' van

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 40