Ook is de geluidsbelasting op het te realiseren plan onderzocht, ook wat betrefit nieuwe
verkeersbewegingen. Daamaast is gekeken of door het plan de luchtkwaliteit verslechtert of
bedrijven gehinderd worden. Ook deze onderzoeken hebben niet tot de conclusie geleid dat
het plan geen doorgang kan vinden.
Dit betekent dat de locatie in principe geschikt is voor woningbouw. Wei dient rekening
gehouden te worden met drie zaken. De adviezen van het Wetterskip dienen te worden
opgevolgd (dit is een wettelijke voorwaarde), tijdens de bouw dient rekening gehouden te
worden met het broedseizoen, en indien archeologische waarden tijdens het bouwen gevonden
worden dient de gemeente te worden ingelicht.
c. Ontsluiting
De woningbouwlocatie ligt midden in Stiens. Verkeerstechnisch is de relatie met het dorp
bewerkstelligd door een ontsluiting op de Skilwei en een langzaam verkeersverbinding met de
Wilsterstrjitte. De ontsluitingsweg is een doodlopende straat met aan het einde een rotonde als
keerpunt, en bedient slechts de 23 seniorenwoningen.
De weg voldoet qua breedte voor de brandweer, maar de doorrijhoogte van de doorgang onder
de brugwoning is onvoldoende voor de hulpdiensten. De gemeentelijke brandwagen is 3,25 m
hoog, terwijl landelijk een norm van 3,5 m wordt gehanteerd. De huidige doorrijhoogte van
2,6 m kan echter gehandhaafd worden, aangezien het brandpreventiebureau mondeling heeft
bevestigd dat een altematieve aanrij route over de langzaam verkeersverbinding met de
Wilsterstrjitte kan worden gehanteerd.
De langzaam verkeersverbinding verbindt de seniorenwoningen met de Wilsterstrjitte, en
biedt zo een nieuwe route, hoewel de meerwaarde beperkt is door de bestaande altematieve
routes over de Ljurkstijitte en Smelbrege. De realisatie van 29 parkeerplaatsen op en om het
terrein doet het plan bovendien voldoen aan de door de gemeente gehanteerde parkeereis.
Verkeerstechnisch voldoet het plan daarmee.
d. Inrichting
De invulling van het plan biedt een adequate ruimtelijke kwaliteit. Hier wordt nader op
ingegaan.
Het plan voorziet in de realisering van 23 seniorenwoningen op een beperkte ruimte. Dit
betekent dat er een beperkte hoeveelheid prive-ruimte aanwezig is. De leefomgeving van de
senioren dient, doordat dezen in een levensfase zijn beland waarin men minder mobiel is, van
een hoge kwaliteit te zijn. Het aanbieden van een levendige, groene omgeving verhoogt de
leefkwaliteit in dit geval.
Het plan poogt middels het realiseren van een langzaam verkeersverbinding een nieuwe route
tussen het centrum en de Skilwei te realiseren, zodat de weg een rustige doch actieve route
wordt. De nabijheid van het centrum van Stiens als maatschappelijk ontmoetingspunt
versterkt dit. De omgeving probeert het plan door middel van de terreinindeling kwalitatief te
versterken. Een beplantingsplan met een parkachtig karakter waarbij een sterke relatie tussen
terreininrichting en bebouwing en een inheemse beplanting wordt gerealiseerd dient niet
alleen mimtelijke kwaliteit op te leveren, maar ook verhoogd woongenot voor de bewoners
van de seniorenwoningen.
De woningen zelf zijn op senioren afgestemd door deze als nultredenwoningen in te richten.
Het uiterlijk is door Welstand beoordeeld en wordt gezien als passend binnen de door de raad
op 28 augustus 2008 vastgestelde Welstandscriteria. Naast de individuele beoordeling van de
bebouwing dient ook de integratie in de omgeving een goede mimtelijke kwaliteit te
bewerkstelligen. Deze inpassing wordt in de bouwvorm gezocht. Aan de Skilwei wordt een
samenhangend uiterlijk van de locatie gerealiseerd door aan te sluiten bij de twee bouwlagen
met kap van de omringende bebouwing van de Ljurk- en Wilsterstrjitte. Het 'interieur' van