minstens 2,5 m tot de zijdelingse perceelsgrens te hanteren. Waar naar huidige maatstaven een afstand van 3 m wenselijk is i.v.m. brandveiligheid en bereikbaarheid, wordt dit bij de bergingen, de westelijke zijde aan de Skilwei en bij de patio's van de zuidelijke woningen niet gehaald. Dit kan leiden tot een situatie waarbij verstening optreedt van de erfafscheidingen. Dit is niet wenselijk. Omdat in de ruimtelijke onderbouwing wordt aangegeven dat hierover met de omwonenden overleg is gevoerd en als gevolg daarvan aanpassingen zijn gedaan aan de situatie bij de zuidelijke woningen, kan akkoord worden gegaan met de gehanteerde afstanden indien de omwonenden de afstanden ook passend vinden. Ten vierde zijn er bezwaren omtrent gebruik van platte daken. Het is de laatste jaren gebleken dat het noodzakelijk is de klimaatbeheersing van seniorenwoningen te waarborgen. Mede door de klimaatverandering komen extremen in temperatuur vaker voor, en bij platte daken dient daarom extra aandacht aan isolering besteed te worden om de klimaatbeheersing in de seniorenwoningen te kunnen garanderen. Een verantwoording voor het gebruik van platte daken ten opzichte van (lage) kappen zou wenselijk zijn geweest. Ten vijfde speelt het verlies van de jeu de boules banen een rol. De gemeente is in overleg getreden met de jeu de boules vereniging en heeft de vereniging bereid gevonden tot een eventuele verplaatsing naar een nieuwe locatie. De jeu de boules vereniging ziet positieve aspecten in een verplaatsing doordat dan verlichting kan worden aangebracht en de banen tot een zodanige omvang kunnen worden uitgebreid dat in competitieverband kan worden gespeeld. De planontwikkeling verziet daarom in een door Bouwbedrijf Kolthof BV nieuw aan te leggen jeu de boules banen op een door de gemeente aangedragen locatie. Daarmee wordt een goede oplossing geboden voor het verdwijnen van de jeu de boules banen op de huidige locatie. Als laatste speelt er een juridisch probleem. De WRO is op 1 juli 2008 vervangen door de Wro. Hierbij is echter een artikel 19 lid 1 WRO procedure niet middels het overgangsrecht gelijkgesteld aan een planologische maatregel zoals bedoeld in artikel 6.4a van de Wro. Dit heeft tot gevolg dat de planschadeovereenkomst die met Bouwbedrijf Kolthof BV gesloten dient te worden allereerst op risico van de gemeente is. Oftewel, planschade zal op rekening van de gemeente komen, en niet op die van Bouwbedrijf Kolthof BV. Er wordt gewerkt aan een wetswijziging waarbij dit gat in de wet wordt gedicht. Zodra dit gat gedicht is werkt de planschadeovereenkomst weer 'normaal'. Aangezien planschadeverzoeken pas kunnen worden ingediend wanneer de vrijstelling onherroepelijk is, wordt aangenomen dat de wetswijziging voltooid is tegen de tijd dat de voorliggende vrijstelling bij een positief resultaat van de procedure onherroepelijk zou kunnen worden. De met Bouwbedrijf Kolthof BV gesloten planschadeovereenkomst zal dan 'normaal' werken, en planschade zal voor rekening van Bouwbedrijf Kolthof BV zijn. 3. Conclusie Het plan biedt een invulling van de gesignaleerde vraag naar seniorenwoningen in de gemeente, en voldoet in de uitwerking van deze invulling. Daamaast wordt een verwaarloosde locatie heringericht. De insteek van het plan zorgt voor het benodigde aanbod voor de vraag naar aanleunwoningen voor senioren en versterkt de functie van Stiens als regionaal zorgcentrum. De locatiekeuze is door het kiezen voor het herontwikkelen van een verwaarloosde inbreidingslocatie een verantwoorde keuze waarbij de beschikbare ruimte in de gemeente efficient wordt gebruikt. De invulling van de locatie is door afstemming op het bebouwingsbeeld en het leveren van een parkachtige omgeving verantwoord in de toch intensief gebruikte locatie. De woonkwaliteit voor de senioren is door de inrichting van de omgeving en de aansluiting bij

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 42