minstens 2,5 m tot de zijdelingse perceelsgrens te hanteren. Waar naar huidige maatstaven een
afstand van 3 m wenselijk is i.v.m. brandveiligheid en bereikbaarheid, wordt dit bij de
bergingen, de westelijke zijde aan de Skilwei en bij de patio's van de zuidelijke woningen niet
gehaald. Dit kan leiden tot een situatie waarbij verstening optreedt van de erfafscheidingen.
Dit is niet wenselijk. Omdat in de ruimtelijke onderbouwing wordt aangegeven dat hierover
met de omwonenden overleg is gevoerd en als gevolg daarvan aanpassingen zijn gedaan aan
de situatie bij de zuidelijke woningen, kan akkoord worden gegaan met de gehanteerde
afstanden indien de omwonenden de afstanden ook passend vinden.
Ten vierde zijn er bezwaren omtrent gebruik van platte daken. Het is de laatste jaren gebleken
dat het noodzakelijk is de klimaatbeheersing van seniorenwoningen te waarborgen. Mede
door de klimaatverandering komen extremen in temperatuur vaker voor, en bij platte daken
dient daarom extra aandacht aan isolering besteed te worden om de klimaatbeheersing in de
seniorenwoningen te kunnen garanderen. Een verantwoording voor het gebruik van platte
daken ten opzichte van (lage) kappen zou wenselijk zijn geweest.
Ten vijfde speelt het verlies van de jeu de boules banen een rol. De gemeente is in overleg
getreden met de jeu de boules vereniging en heeft de vereniging bereid gevonden tot een
eventuele verplaatsing naar een nieuwe locatie. De jeu de boules vereniging ziet positieve
aspecten in een verplaatsing doordat dan verlichting kan worden aangebracht en de banen tot
een zodanige omvang kunnen worden uitgebreid dat in competitieverband kan worden
gespeeld. De planontwikkeling verziet daarom in een door Bouwbedrijf Kolthof BV nieuw
aan te leggen jeu de boules banen op een door de gemeente aangedragen locatie. Daarmee
wordt een goede oplossing geboden voor het verdwijnen van de jeu de boules banen op de
huidige locatie.
Als laatste speelt er een juridisch probleem. De WRO is op 1 juli 2008 vervangen door de
Wro. Hierbij is echter een artikel 19 lid 1 WRO procedure niet middels het overgangsrecht
gelijkgesteld aan een planologische maatregel zoals bedoeld in artikel 6.4a van de Wro. Dit
heeft tot gevolg dat de planschadeovereenkomst die met Bouwbedrijf Kolthof BV gesloten
dient te worden allereerst op risico van de gemeente is. Oftewel, planschade zal op rekening
van de gemeente komen, en niet op die van Bouwbedrijf Kolthof BV. Er wordt gewerkt aan
een wetswijziging waarbij dit gat in de wet wordt gedicht. Zodra dit gat gedicht is werkt de
planschadeovereenkomst weer 'normaal'. Aangezien planschadeverzoeken pas kunnen
worden ingediend wanneer de vrijstelling onherroepelijk is, wordt aangenomen dat de
wetswijziging voltooid is tegen de tijd dat de voorliggende vrijstelling bij een positief
resultaat van de procedure onherroepelijk zou kunnen worden. De met Bouwbedrijf Kolthof
BV gesloten planschadeovereenkomst zal dan 'normaal' werken, en planschade zal voor
rekening van Bouwbedrijf Kolthof BV zijn.
3. Conclusie
Het plan biedt een invulling van de gesignaleerde vraag naar seniorenwoningen in de
gemeente, en voldoet in de uitwerking van deze invulling. Daamaast wordt een verwaarloosde
locatie heringericht.
De insteek van het plan zorgt voor het benodigde aanbod voor de vraag naar
aanleunwoningen voor senioren en versterkt de functie van Stiens als regionaal zorgcentrum.
De locatiekeuze is door het kiezen voor het herontwikkelen van een verwaarloosde
inbreidingslocatie een verantwoorde keuze waarbij de beschikbare ruimte in de gemeente
efficient wordt gebruikt.
De invulling van de locatie is door afstemming op het bebouwingsbeeld en het leveren van
een parkachtige omgeving verantwoord in de toch intensief gebruikte locatie. De
woonkwaliteit voor de senioren is door de inrichting van de omgeving en de aansluiting bij