Toelichting Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Leeuwarderadeel 2009 Algemene toelichting Binnen de grenzen van de wet en het algemeen belang laat de wet de raad vrij om te bepalen wat de inhoud van het Reglement van Orde is voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden. Het eerste reglement van orde is opgesteld begin 2002. Het huidige reglement van orde, waarvoor het vernieuwde modelreglement van de VNG als uitgangspunt is genomen, is vastgesteld in 2008. Per raadsperiode of zo vaak indien noodzakelijk kan bijstelling plaatsvinden op verzoek van de raad of het presidium. Naar aanleiding van een discussie in het presidiumoverleg van november 2008 betreffende de wijze van vragen stellen heeft het presidium de opdracht gegeven tot aanpassing van het reglement. Het herziene Reglement van Orde beoogt het vastleggen van de huidige werkwijze, het wegwerken van een aantal geconstateerde omissies, cosmetische aanpassingen en een wijziging betreffende het vragenhalfuur. Argumenten: Voor de herziening van het huidige reglement van orde zijn twee redenen: 1-aanpassing aan de huidige werkwijze, wegwerken van omissies en cosmetische aanpassingen; en 2-invoering effectiever en efficienter omgaan met te stellen vragen tijdens het vragenhalfuur. Door schriftelijk de vragen te stellen dwingt de vragensteller zich goed na te denken over de formulering van de vraag. Hetzelfde is van toepassing op degene die de vraag dient te beantwoorden en daarmee kan zorgdragen voor een adequaat antwoord. De wijzigingen betreffen: 1-artikel 5 Het presidium 2- artikel 6: te vervangen door het woord:"gereserveerd". 3- artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven; beediging; benoeming wethouders 4- artikel 9 Vergaderfrequentie 5- artikel 11 Agenda 6- artikel 14 Openbare kennisgeving 7- artikel 17 Opening vergadering; quorum 8- artikel 19 Verslag en besluitenlijst Tevens verwijzend naar artikel 4 en 12 van het reglement in: lid 4 sub a: achter "secretaris" en "wethouders" tussen haakjes te plaatsen de zinsnede die luidt: 9- artikel 20 Ingekomen stukken lid 2: tussen "griffier" en "is in elke vergadering" de zinsnede die luidt: "of diens vervanger" te voegen. lid 6 tweede streepje: conceptagenda te wijzigen in voorlopige agenda. lid 2: tussen "geloofsbrieven"en "verslag" de zinsnede die luidt: "schriftelijk "te voegen. lid 1: tussen "donderdag" en vangen"de zinsnede die luidt: "volgens een vastgestelde jaarrooster" te voegen. lid 1 tweede alinea: tussen "stukken"en "aan de leden" de zinsnede die luidt: "zo spoedig mogelijk daarna" te voegen. lid 2 toe te voegen sub c. die luidt: "de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 25a." lid 1: de zinsnede "het daarvoor door de wet vereisten aantal leden" te vervangen door de zinsnede "meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden". indien uitgenodigd en aanwezig)". lid 6 eerste alinea: tussen "wordt"en "een besluitenlijst" de zinsnede die luidt: "door de griffier" te voegen. lid 6 tweede alinea: het woord "besluitvorming" te wijzigen in "besluitenlijst". lid 1 tweede alinea: tussen "en"en "ter inzage" de zinsnede die luidt:"samen met de bijbehorende stukken in de leeskamer" te voegen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 72