Toelichting Reglement van orde voor de vergaderingen en andere
werkzaamheden van de gemeenteraad Leeuwarderadeel 2009
Algemene toelichting
Binnen de grenzen van de wet en het algemeen belang laat de wet de raad vrij om te
bepalen wat de inhoud van het Reglement van Orde is voor zijn vergaderingen en andere
werkzaamheden. Het eerste reglement van orde is opgesteld begin 2002. Het huidige
reglement van orde, waarvoor het vernieuwde modelreglement van de VNG als
uitgangspunt is genomen, is vastgesteld in 2008.
Per raadsperiode of zo vaak indien noodzakelijk kan bijstelling plaatsvinden op verzoek
van de raad of het presidium. Naar aanleiding van een discussie in het presidiumoverleg
van november 2008 betreffende de wijze van vragen stellen heeft het presidium de
opdracht gegeven tot aanpassing van het reglement.
Het herziene Reglement van Orde beoogt het vastleggen van de huidige werkwijze, het
wegwerken van een aantal geconstateerde omissies, cosmetische aanpassingen en een
wijziging betreffende het vragenhalfuur.
Argumenten:
Voor de herziening van het huidige reglement van orde zijn twee redenen:
1-aanpassing aan de huidige werkwijze, wegwerken van omissies en cosmetische
aanpassingen; en
2-invoering effectiever en efficienter omgaan met te stellen vragen tijdens het
vragenhalfuur. Door schriftelijk de vragen te stellen dwingt de vragensteller zich goed
na te denken over de formulering van de vraag. Hetzelfde is van toepassing op degene
die de vraag dient te beantwoorden en daarmee kan zorgdragen voor een adequaat antwoord.
De wijzigingen betreffen:
1-artikel 5 Het presidium
2- artikel 6: te vervangen door het woord:"gereserveerd".
3- artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven; beediging; benoeming wethouders
4- artikel 9 Vergaderfrequentie
5- artikel 11 Agenda
6- artikel 14 Openbare kennisgeving
7- artikel 17 Opening vergadering; quorum
8- artikel 19 Verslag en besluitenlijst
Tevens verwijzend naar artikel 4 en 12 van het reglement in:
lid 4 sub a: achter "secretaris" en "wethouders" tussen haakjes te plaatsen de zinsnede die luidt:
9- artikel 20 Ingekomen stukken
lid 2: tussen "griffier" en "is in elke vergadering" de zinsnede die luidt: "of diens vervanger" te voegen.
lid 6 tweede streepje: conceptagenda te wijzigen in voorlopige agenda.
lid 2: tussen "geloofsbrieven"en "verslag" de zinsnede die luidt: "schriftelijk "te voegen.
lid 1: tussen "donderdag" en vangen"de zinsnede die luidt: "volgens een vastgestelde jaarrooster"
te voegen.
lid 1 tweede alinea: tussen "stukken"en "aan de leden" de zinsnede die luidt: "zo spoedig mogelijk
daarna" te voegen.
lid 2 toe te voegen sub c. die luidt: "de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als
bedoeld in artikel 25a."
lid 1: de zinsnede "het daarvoor door de wet vereisten aantal leden" te vervangen door de zinsnede "meer
dan de helft van het aantal zitting hebbende leden".
indien uitgenodigd en aanwezig)".
lid 6 eerste alinea: tussen "wordt"en "een besluitenlijst" de zinsnede die luidt: "door de griffier" te
voegen.
lid 6 tweede alinea: het woord "besluitvorming" te wijzigen in "besluitenlijst".
lid 1 tweede alinea: tussen "en"en "ter inzage" de zinsnede die luidt:"samen met de bijbehorende
stukken in de leeskamer" te voegen.