11
In dit geval is een artikel 19 lid 1 procedure noodzakelijk, aangezien het plan niet onder de
mogelijkheden valt die artikel 19 lid 3 biedt en niet binnen een van de categorieen valt van de
lijst van vrijstellingscategorieen die de Provincie Fryslan voor artikel 19 lid 2 heeft
vastgesteld.
Raad bevoegd, provincie neemt eindbeslissing:
In deze vrijstellingsprocedure is de gemeenteraad bevoegd. De raad besluit de procedure al
dan niet op te starten. Bij deze procedure is de Provincie Fryslan de eindbeslisser, omdat het
plan alleen doorgang kan vinden als de provincie haar goedkeuring verleent door afgifte van
een verklaring van geen bezwaar. Daarom is het gebruikelijk dat conceptplannen ambtelijk
met de provincie worden voorbesproken.
De aanwijzingen van de provincie kunnen dan in het definitieve plan worden verwerkt. Dit
vergroot de slagingskans van plannen. De vrijstelling wordt namelijk door de raad in
procedure gebracht om - indien de raad ook na zienswijzen akkoord is met het verlenen van
de vrijstelling - de provincie te vragen om een verklaring van geen bezwaar. Bij een
verklaring van geen bezwaar is de vrijstelling pas definitief verleend. Daarbij wordt door de
provincie getoetst of het plan voldoet aan de door de provincie gewenste goede ruimtelijke
ordening in Fryslan.
Ruimtelijke onderbouwing
Voor het plan van 30 juni 2008 is, conform de eisen van de vrijstellingsprocedure, in opdracht
van Bokma Wonen BV een ruimtelijke onderbouwing door Biigel Hajema opgesteld. Het plan
zoals door Bokma Wonen BV is ingediend voorziet in het bouwen van eerst 14 woningen,
opgesteld in twee noord-zuid gelegen rijen, evenwijdig aan Wallinga's Trije.
Er worden 10 twee-onder-een-kap en 4 vrijstaande woningen mogelijk gemaakt. Van de twee-
onder-een-kap woningen zijn 8 woningen bedoeld als huurwoningen voor starters- en
senioren. Een centrale ontsluitingsweg voor het plan loopt langs de spoorbaan en sluit aan op
De Loane.
Deze ruimtelijke onderbouwing is bijgevoegd.
Per brief van 18 december 2008, binnengekomen op 19 december 2008, zijn een tweetal
wijzigingen voorgesteld door Bokma Wonen BV. Deze brief is bijgevoegd.
De voorgestelde wijzigingen betreffen het vervangen van 4 twee-onder-een-kap woningen
met vrijstaande woningen, en het voorkomen van een 2e fase van woningbouw door het
terrein volledig te bebouwen. Het aantal woningen wordt daarbij tot 16 uitgebreid. Twee
woningen in het huursegment worden ingewisseld voor woningen in het duurdere
koopsegment.
Per brief van 15 januari 2009, binnengekomen op 16 januari 2009, is de exploitatieberekening
van het oorspronkelijke plan met een eerste fase 14 woningen toegezonden. Een uitdieping
hiervan is per mail van 28 januari 2009 toegezonden. Dit om de financiele haalbaarheid en
daarmee economische uitvoerbaarheid van het plan te kunnen beoordelen. Deze brief en mail
liggen ter inzage.