Die stip staat niet in deze brief, maar tussen de regels door lezen wij: de vier gemeenten gaan
als zelfstandige gemeenten verder met een lichte gemeenschappelijke regeling en bij elk
beleidsonderdeel afzonderlijk gaan bekijken wat de beste samenwerking is.
Hebben wij dat goed gelezen? Is ons einddoel: vier zelfstandige gemeenten met een lichte
gemeenschappelijke regeling en bij voor elk beleidsonderdeel afzonderlijk bekijken wat de
beste samenwerking is?
De derde vraag gaat over de rol van ons als raad
Volgens de brief werken de colleges voor 8 taakvelden de samenwerking verder uit en zetten
dat in een ontwerp voorgenomen besluit.
Over dat ontwerp kunnen de raden - zo mogelijk in april - hun gevoelen uiten.
Gehoord de gevoelens van de raden maken de colleges dan voor die 8 taakvelden een
implementatieplan dat aan de Ondememingsraden wordt voorgelegd en daama wordt een
go/no go besluit genomen.
Uit de brief begrijpen wij dat dat go/no go besluit wordt genomen door de colleges en niet
door de raden. De colleges spreken in hun brief over "ons go/no go besluit".
Hebben wij het goed begrepen dat de colleges hier over go/no go besluiten en niet de raden?
Boargemaster Ter Keurs: Het college is bevoegd aangaande de bedrijfsvoering. De raad zal er
wel bij betrokken worden als de raad om geld gevraagd wordt en wanneer men eventueel een
WGR gaat oprichten. Men krijgt de informatie om alvast een voorproefje van 12 maart te
krijgen.
De 'stip' is wat voorzichtig geformuleerd. Er is destijds (2007) een convenant
Middelseegemeenten afgesloten. Het tempo ligt hoger dan hij verwacht had. Maar misschien
is het volgens de raad nog niet goed genoeg. Hij denkt zelf dat het op dit moment het hoogst
haalbare is. Hij zal het geluid van de raad doorgeven aan zijn collega's. Het college heeft
echter niet voorgesorteerd op de discussie van 12 maart.
Wethalder Keizer: It TROP sil yn de simmer wierskynlik oan de ried foarlein wurde.
De hear Ketellapper(GBL): Hy giet derfan ut dat men 12 maart dudlikheid krijt oer de
takomst fan de gemeente.
Boargemaster Ter Keurs: Hij zou bij agendapunt 9 (rapport Bosma) wat dieper op deze zaken
willen ingaan.
De hear De Haan (GBL): Op 22 januari heeft hij een schriftelijk antwoord gekregen op zijn
vraag over de rekenkamercommissie. Dat stelde hem tevreden omdat daarin gesteld werd dat
de rekenkamercommissie te alien tijde over alle gewenste informatie moet kunnen
beschikken.
De hear De Kroon (PvdA): Kin it kolleezje wat sizze oer de ynfloed fan de
begruttingswiziging by Fryslan West op de begrutting fan de gemeente?
Wethalder Visser: Bij dit soort GR'en is het gebruikelijk dat er volgens de voorliggende
stukken verantwoording aan de gemeenteraden wordt afgelegd. Zij kan het specifieke effect
voor de gemeente niet berekenen. Het zou veel geld kosten om dit uit te zoeken. Volgens haar
is Fryslan West (Empatec) goed bezig. De raad krijgt regelmatig informatie stukken
toegezonden. Op de lijst van Ingekomen Stukken uit College van deze agenda (nr. 2: informatie-
voorziening Werkvoorzieningschap Fryslan West) is ook nieuwe informatie gegeven volgens de cyclus.