Hoofdstuk 7 Het verkrijgen van voorzieningen en het motiveren van besluiten
Artikel 31 Gebruik aanvraagformulier
In artikel 4:1 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat een aanvraag tot het geven
van een beschikking schriftelijk wordt ingediend, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is
bepaald. Dat betekent dat er altijd een eerste handeling van de kant van de aanvrager
noodzakelijk is: er moet eerst een aanvraag worden ingediend. Een persoon uit de doelgroep
van deze wet kan dus niet verwachten dat vanuit de Dienst op eigen initiatief iets in zijn of
haar richting wordt ondemomen. In dit artikel is bepaald dat de aanvraag plaats dient te
vinden op een daartoe beschikbaar gesteld aanvraagformulier. De aanvraag in het kader van
de wet die niet op het beschikbaar gestelde aanvraagformulier is ingediend, kan echter niet
zonder meer buiten behandeling worden gelaten. De Algemene wet bestuursrecht bepaalt
immers dat de aanvraag in ieder geval naam en adres van de aanvrager en een aanduiding van
de beschikking die gevraagd wordt, dient te bevatten en verder ondertekend moet zijn.
Jurisprudentie leert dat een ondertekend formulier, dat overigens niet is ingevuld,
geaccepteerd dient te worden als de overige benodigde bescheiden daarbij zijn gevoegd. Het
ligt voor de hand in een dergelijke situatie te verzoeken om aanvulling van de gegevens.
Artikel 32 Relatie met de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
Op basis van het amendement-Mosterd c.s. (kamerstuk nr. 30 131-54 is in artikel 5, lid 2,
onder a. van de wet opgenomen dat er bij Verordening regels worden vastgesteld omtrent de
wijze waarop de toegang tot individuele voorzieningen in samenhang met voorzieningen op
het gebied van wonen en zorg als bedoeld in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten is
geregeld. Gezien de toelichting op dit amendement, waarbij is vermeld dat lid 2, onder a.
ertoe strekt dat "bepaald wordt hoe achter een loket de samenhang van toegang tot
voorzieningen krachtens deze wet met toegang tot zorgvoorzieningen krachtens de AWBZ of
toegang tot voorzieningen op het gebied van wonen is geregeld", wordt gedoeld op de
zogenaamde een-loketgedachte. Wetsbepaling en toelichting lopen echter enigszins uit elkaar,
omdat in de wetsbepaling "voorzieningen op het gebied van wonen en zorg als bedoeld in de
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten" gebundeld (als vallend onder de AWBZ) worden
genoemd, terwijl in de toelichting op het amendement waarop de wetsbepaling is gebaseerd
onderscheid wordt gemaakt tussen toegang tot zorgvoorzieningen krachtens de AWBZ en
toegang tot voorzieningen op het gebied van het wonen. Praktisch gezien zal de concrete
uitvoering van activiteiten in het zorgloket en de werking ervan een typische
uitvoeringsactiviteit zijn, dus naar zijn aard vallen onder de verantwoordelijkheid van het
bestuur. De door het bestuur vast te stellen Verordening beperkt zich daarom tot het
aanwijzen van een loket, waarbij de nadere uitwerking daarvan via het bestuur geregeld moet
worden.
Artikel 33 Inlichtingen, onderzoek. advies
Lid 1 onder a. en b. van dit artikel in de Verordening bepaalt dat het bestuur bevoegd is de
aanvrager op te roepen in persoon te verschijnen en te ondervragen op een door het bestuur te
bepalen plaats en tijdstip en te laten onderzoeken en/of ondervragen door een of meer daartoe
aangewezen deskundigen. Dit alles met de beperking dat dit in het belang moet zijn van de
aanvraag.
59
Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning.
Vastgesteld door het bestuur op 27 September 2006, laatstelijk gewijzigd in zijn vergadering op 22 april 2009,
in werking getreden op <iater invuMen>.