Essay 'lagging behind' van SGBO* Het wetenschappelij ke afscheidsboek bij het afscheid van de directeur van de Fryske Akadamy in 2007 bevat een essay van 2 onderzoekers van het SGBO: essay 'lagging behind; Frisian culture reproduced, essay on the social and scientific laggacy of economic reseach at the Fryske Akademy De heer Verhaar en mevrouw Van Westering behandelen in dit essay hun onderzoek naar de negatieve invloed van Friese cultuur op de Friese jongeren. Keuzes en gedragingen die leiden tot de sociaal-economische achterstandpositie, wortelen in de normen en waarden van de Friese jongeren en hun ouders en maken zelfs deel uit van de Friese cultuur. Dit leidt volgens hen tot ondermaatse schoolprestaties, wellicht zelfs voortijdig schoolverlaten en een onzekere toekomst op de arbeidsmarkt. Kademotitie ieuedbeleid Dienst SoZaWe Uit de interne kademotitie Jeugdbeleid van de Dienst SoZaWe 'Jeugdbeleid in relatie tot het werkveld van de Dienst' blijkt dat degenen die niet meer temg kunnen in het arbeidsproces en daar (gedeeltelijk) zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien, worden ondersteund om de maximale maatschappelijke participatie te bereiken. Naast fysieke beperkingen deelt deze groep ook sociaal-psychische beperkingen. Zo hebben zij in verhouding meer dan gemiddeld problemen met de opvoeding van de kinderen, is er soms sprake van een echte ontwikkelingsachterstand. Tegelijk zijn in veel situaties huisvesting en schulden de oorzaak dat de ontwikkeling van het gezin en met name kinderen daarbinnen stagneert. De dienst SoZaWe noemt enkele lokale omgevingsfactoren die in diverse onderzoeken naar voren zijn gekomen en die niet alleen in onze gemeente voorkomen: 1Gemiddeld laag opgeleide beroepsbevolking; 2. Jongeren zijn weinig ambitieus in schoolkeuzes (kiezen voor zekerheid en dichtbij); onderzoeksbureau van de VNG 3Gemiddeld lage inkomsten per huishouding; 4. Werkloosheid op het Fries gemiddelde, maar in sommige subregio's veel hoger; 5. Instroom van vlucht- of zorgmijdende gezinnen; 6. Hoog percentage gei'soleerde gezinssituaties; De punten 1 t/m 4 hebben met name een relatie met het hiervoor genoemde onderzoek van Verhaar en Van Westering. Het is te ambitieus om te denken dat wij hier even een cultuuromslag zullen maken. Wei zien we het als onze taak om een bewustwordingsproces op gang te brengen door voorlichting aan ouders, leraren en organisaties, zo mogelijk in samenwerking met de andere Middelsee Gemeenten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 69