1.2 Van twee fasen naar een totaalproject Zoals bekend is het project destijds in twee fasen opgedeeld. Van Fase 1 is inmiddels een flink deel uitgevoerd (12 bruggen 250 m aanlegvoorziening). Het vervolg dient zich nu dan ook aan. De Samenwerkingsovereenkomst zegt daarover "De onderscheiden raden en provinciale staten hebben de intentie uitgesproken om in de periode na 2010 en voor 2015 uitvoering te geven aan fase 2 van het project, met als inzet een volwaardige vaarroute, waarbij als uitgangspunt geldt het Eindbeeld "varen door klei en kreek". "De dekking van de kosten voor de 2e fase (uitbouw tot volwaardige route DM klasse, met het Eindbeeld"varen door klei en kreek" als uitgangspunt) vindt op soortgelijke manier als bij fase 1 (aanleg bevaarbare route) plaats met gebruikmaking van zoveel mogelijke gemeentelijke, regionale, provinciale, rijks- en Europese bijdragen. Vanuit deze zinsneden heeft de stuurgroep een Waddenfondsaanvraag opgesteld. Het succes daarvan is bekend; een toekenning van ruim 11,0 miljoen. Dit maakt het mogelijk om de fasering los te laten en het project als een totaal te benaderen. En dat heeft grote voordelen. Er kan efficienter worden gewerkt (aansluiting projectonderdelen), het biedt kansen voor werk-met-werk en verder zal het totale project eerder gereed zijn waardoor ook de effecten dus eerder optreden (in plaats van 2015 is nu 2013 haalbaar). Actueel voordeel is dat het nu voortvarend doorpakken betekent dat er versneld wordt geinvesteerd in onze regio. Gezien de kredietcrisis is dat van belang voor veel van ons bedrijfsleven. 11.000.000 uit Waddenfonds: Minister Jacqueline Cramer van Vrom verwacht dat het project goed zal zijn voor de economie in het "relatief onbekende deel van het waddengebied dat nu vooral agrarisch is". Ook roemt de minister het dat ondernemers en bewoners gestimuleerd worden zelf met plannen te komen. 1.3 Kosten totaalproject De samenvoeging van de fasen 1 en 2 leidt tot het project "Noordelijke ElfstedenvaarRoute Totaal" (NER-Totaal) met de volgende actuele kostenraming: 2 sluizen (geautomatiseerd) 6.064 15 bruggen 30 aanlegvoorzieningen 4.398 Regio in Actie (RiA) 1.550 Eindbeeld vaarweg volledige DM-klasse 13.390 Natuur 1.600 Oever Kaden Wetterskip 1.933 28.935 (bedragen x 1.000,-) Het grootste deel van deze kosten is inmiddels ook gedekt. In het volgende overzicht is met pijltjes aangegeven welke bedragen nog gevonden moeten worden. Als eerste staat er de post teruevalopties benoemd. Dit betrefit een taakstellende opdracht voor de stuurgroep waarbij

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 115