1.2 Van twee fasen naar een totaalproject
Zoals bekend is het project destijds in twee fasen opgedeeld. Van Fase 1 is inmiddels een
flink deel uitgevoerd (12 bruggen 250 m aanlegvoorziening). Het vervolg dient zich nu dan
ook aan. De Samenwerkingsovereenkomst zegt daarover
"De onderscheiden raden en provinciale staten hebben de intentie uitgesproken om in
de periode na 2010 en voor 2015 uitvoering te geven aan fase 2 van het project, met
als inzet een volwaardige vaarroute, waarbij als uitgangspunt geldt het Eindbeeld
"varen door klei en kreek".
"De dekking van de kosten voor de 2e fase (uitbouw tot volwaardige route DM klasse,
met het Eindbeeld"varen door klei en kreek" als uitgangspunt) vindt op soortgelijke
manier als bij fase 1 (aanleg bevaarbare route) plaats met gebruikmaking van zoveel
mogelijke gemeentelijke, regionale, provinciale, rijks- en Europese bijdragen.
Vanuit deze zinsneden heeft de stuurgroep een
Waddenfondsaanvraag opgesteld. Het succes daarvan is
bekend; een toekenning van ruim 11,0 miljoen. Dit maakt
het mogelijk om de fasering los te laten en het project als een
totaal te benaderen. En dat heeft grote voordelen. Er kan
efficienter worden gewerkt (aansluiting projectonderdelen),
het biedt kansen voor werk-met-werk en verder zal het totale
project eerder gereed zijn waardoor ook de effecten dus
eerder optreden (in plaats van 2015 is nu 2013 haalbaar).
Actueel voordeel is dat het nu voortvarend doorpakken
betekent dat er versneld wordt geinvesteerd in onze regio. Gezien de kredietcrisis is dat van
belang voor veel van ons bedrijfsleven.
11.000.000 uit
Waddenfonds:
Minister Jacqueline Cramer
van Vrom verwacht dat het
project goed zal zijn voor de
economie in het "relatief
onbekende deel van het
waddengebied dat nu vooral
agrarisch is". Ook roemt de
minister het dat ondernemers
en bewoners gestimuleerd
worden zelf met plannen te
komen.
1.3 Kosten totaalproject
De samenvoeging van de fasen 1 en 2 leidt tot het project "Noordelijke ElfstedenvaarRoute
Totaal" (NER-Totaal) met de volgende actuele kostenraming:
2 sluizen (geautomatiseerd)
6.064
15 bruggen 30 aanlegvoorzieningen
4.398
Regio in Actie (RiA)
1.550
Eindbeeld vaarweg volledige DM-klasse
13.390
Natuur
1.600
Oever Kaden Wetterskip
1.933
28.935
(bedragen x 1.000,-)
Het grootste deel van deze kosten is inmiddels ook gedekt. In het volgende overzicht is met
pijltjes aangegeven welke bedragen nog gevonden moeten worden. Als eerste staat er de post
teruevalopties benoemd. Dit betrefit een taakstellende opdracht voor de stuurgroep waarbij