GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
Bladziide 22 Jongerenparticipatie)
In de notitie wordt alleen een ambitie uitgesproken die bij de tekst van de 'Raadsagenda 2006
-2010' aansluit. Jongerenparticipatie wordt hierbij als een belangrijk item gezien. In de
raadsvergadering van 18 juni jl. heeft de gemeenteraad hierover een uitspraak gedaan. Deze
uitspraak zal de basis voor de verdere uitwerking van dit hoofdstuk zijn.
Bladziide 26 (Passend voorzieningenniveau)
De omschrijving 'passend' zal bij de verdere uitwerking van de notitie samen met dejeugd-
en jongerenwerker en de jeugd/jongeren een invulling moeten krijgen. Er moet wel draagvlak
voor voorzieningen zijn.
Bladziide 38 (Verdere monitoring)
Na vaststelling van de notitie zal er jaarlijks een evaluatieverslag worden opgesteld. Hierin zal
worden aangegeven wat er in het afgelopen jaar is bereikt. Dit evaluatieverslag zal ook ter
kennis van de gemeenteraad worden gebracht. Het opstellen van dit evaluatieverslag is een
taak van het college.
Verwey-Jonker Instituut
Bij het opstellen van de notitie is, waar dit nodig was, ook naar het Rapport "Kinderen in tel"
van het Verwey-Jonker Instituut gekeken.
Het is dit jaar de vierde keer dat dit Databoek door dit Instituut wordt uitgebracht.
"Kinderen in tel" geeft een rangorde aan van gemeenten die het relatief goed dan wel minder
goed doen op het gebied van het jeugdbeleid. Hierbij wordt een aantal thema's als leidraad
gebruikt.
Onze gemeente staat van de 443 Nederlandse gemeenten op de 221e plaats. Dit is mooi in de
middenmoot. Onze buurgemeenten staan op resp. de 13e (het Bildt), de 46e (Ferwerderadiel)
en de 205® (Menaldumadeel) plaats. Onze gemeente doet het dan in Middelseeverband goed.
Gemeente nummer 443 is de best scorende gemeente. In gemeente nummer 1 zouden de
jongeren het slechts af zijn. Voor, met name, kleine(re) gemeenten moet het Databoek echter
wel met de nodige realiteitszin worden bekeken. Cijfers/percentages kunnen niet altijd
onverkort worden overgenomen. Een incident zou b.v. tot een zeer ongunstig en niet altijd
reeel resultaat/beeld kunnen leiden.