2011 De gemeente heeft een CJG, dat minimaal bestaat uit de volgende organisaties: JGZ, AMW, BJZ, zorg(advies)teams, schoolmaatschappelijk werk, regionaal zorgoverleg Er is tenminste een laagdrempelig fysiek inlooppunt in de gemeente Er is afstemming tussen het aanbod van organisaties en afspraken zijn vastgelegd Afspraken zijn gemaakt en vastgelegd rond signaleren, afhandelen en doorverwijzen Afspraken zijn gemaakt en vastgelegd rond regievoering en zorgcoordinatie Professionals worden gemformeerd over het aanbod Het CJG heeft een lijn met Bureau Jeugdzorg en ZAT's 2012 Er wordt een onderzoek naar de klanttevredenheid uitgevoerd 2.2 Zorg Advies Team Inleiding In het jaar 2011 wordt de Wet op het Passend Onderwijs ingevoerd. Passend Onderwijs betekent dat voor alle leerlingen de kansen op de beste ontwikkeling centraal staan; 'geen kind tussen wal en schip'. Vroegsignalering heeft hierin een hoge prioriteit. Zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs heeft de beschikking over een zorgstructuur. Elke school heeft daarvoor een zogenaamde interne begeleider c.q. leerlingbegeleider. Het openbaar en het bijzonder primair onderwijs hebben inmiddels ieder een clustercoordinator. In de zorgstructuur wordt door exteme partijen geparticipeerd, zoals schoolmaatschappelijk werk, schoolarts, psycholoog etc. De zorgstructuur richt zich op leerlingen die om wat voor reden dan ook extra zorg nodig hebben. De samenwerking tussen betrokken voorzieningen moet resulteren in de 1 kind, 1 plan' aanpak: een samenhangend en doorlopend systeem voor de leerling. CJG en ZAT moeten op elkaar aansluiten en de rolverdeling moet worden bepaald. Huidige en gewenste situatie De ervaring leert dat de huidige zorgstructuur op bepaalde punten kan worden verbeterd. Leerkrachten zijn deskundig, en moeten in staat zijn om de "probleemleerlingen" te signaleren. Om te voorkomen dat een leerling te laat wordt doorverwezen zou een betere instructie voor de leerkrachten uitkomst kunnen bieden, zodat men in alle gevallen en voor alle situaties weet waar men tijdig terecht kan. Naast leerproblemen bij leerlingen kunnen ook heel andere zaken aan de orde zijn, die niet door de school zelf kunnen worden opgelost. Daarvoor is doorverwijzing naar andere organisaties noodzakelijk. Belangrijk is om in de toekomst te werken aan betere afstemming tussen deze organisaties. Het bovenschoolse Protestant Christelijk Primair onderwijs is gemeentelijk georganiseerd. Het openbaar primair onderwijs is ingericht in Middelseeverband en het voortgezet onderwijs maakt ook deel uit van regionale verbanden. Voor de aansluiting van CJG en ZAT is het aan te bevelen dat het CJG eveneens bovengemeentelijk wordt ingericht. Bureau Jeugdzorg geefit aan, dat scholen weinig doorverwijzen naar Bureau Jeugdzorg (BJZ) en weinig melding maken van problemen bij jongeren. Omgekeerd meldt het onderwijs dat het contact met BJZ stroef verloopt, vanwege de ondoorzichtige procedures en het feit dat er niet wordt teruggekoppeld door BJZ. Om daarin (beter) te voorzien, zou vanuit de school een directe ingang tot stand moeten komen met het op te richten Centrum voor Jeugd en Gezin. Het Friese Basismodel CJG (indien aanwezig maakt het schoolmaatschappelijk werk hiervan deel uit) borgt immers de 'schakel' met het onderwijs.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 145