Ambitie Elk kind benut zijn natuurlijke capaciteiten ten voile Doelstellingen Een stijging van het gemiddelde opleidingsniveau Het onderwijzend personeel begeleidt het kind en zijn ouders bij het ten voile benutten van de kwaliteiten van het kind Het terugbrengen van het verzuimpercentage Te bereiken resultaten 2010 Het inventariseren van mogelijkheden om het benutten van de capaciteiten van de jongeren te stimuleren 2011 Een onderzoek naar de mogelijkheden om een stijging te realiseren van het aantal leerlingen dat een opleiding volgt op het niveau van tenminste zijn schooladvies Het verzuimpercentage is teruggebracht. 4.3 Werk en inkomen Inleiding De opleiding van jongeren moet een goede start zijn om aan de arbeidsmarkt deel te nemen. In bijlage 2 van deze notitie zijn enkele onderzoeken genoemd die aangeven wat bepalende omgevingsfactoren en mogelijke gevolgen zijn. De arbeidsparticipatie neemt toe en leidt tot grotere behoefte aan banen. Ook is er een verschuiving waar te nemen naar de dienstensector, wat de vraag naar hoger opgeleiden vergroot. Het is mede als gevolg van verschuiving op de arbeidsmarkt van belang, dat jongeren de hoogst haalbare opleiding volgen. Het benutten van talenten, zie paragraaf 3.2, is dus juist van belang voor aansluiting op de arbeidsmarkt. In de nulmeting van het armoedebeleid 2008 van de provincie Fryslan zijn de percentages niet-werkende werkzoekenden binnen de bevolking van 15 - 22 jarigen naar Friese gemeente en provincie Fryslan opgenomen. De jeugdwerkloosheid is de afgelopen jaren gedaald vanwege toenemende werkgelegenheidsmogelijkheden voor jongeren. De cijfers geven ons geen aanleiding om hier specifiek beleid voor vast te stellen. 2003-2006 Gemeente dec 2003 dec 2004 dec 2005 dec 2007 Het Bildt 4,90 4,16 2,85 1,36 Ferwerderadiel 5,59 5,32 4,23 2,51 Leeuwarderadeel 2,50 2,93 2,52 1,43 Menaldumadeel 3,96 3,02 2,32 2,13 Bron: CWI en CBS, bewerking Partoer CMO Fryslan voor Jeugdmonitor Fryslan55, 2007 In het kader van Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) heefit onze Dienst SoZaWe een eigen notitie Jeugdbeleid6 opgesteld. De Dienst constateert daarin, dat er na de leerplicht een groep 6notitie 'Jeugdbeleid in relatie tot het werkveld van de Dienst'.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 155