Ambitie
Elk kind benut zijn natuurlijke capaciteiten ten voile
Doelstellingen
Een stijging van het gemiddelde opleidingsniveau
Het onderwijzend personeel begeleidt het kind en zijn ouders bij het ten voile benutten van
de kwaliteiten van het kind
Het terugbrengen van het verzuimpercentage
Te bereiken resultaten
2010
Het inventariseren van mogelijkheden om het benutten van de capaciteiten van de jongeren
te stimuleren
2011
Een onderzoek naar de mogelijkheden om een stijging te realiseren van het aantal
leerlingen dat een opleiding volgt op het niveau van tenminste zijn schooladvies
Het verzuimpercentage is teruggebracht.
4.3 Werk en inkomen
Inleiding
De opleiding van jongeren moet een goede start zijn om aan de arbeidsmarkt deel te nemen.
In bijlage 2 van deze notitie zijn enkele onderzoeken genoemd die aangeven wat bepalende
omgevingsfactoren en mogelijke gevolgen zijn.
De arbeidsparticipatie neemt toe en leidt tot grotere behoefte aan banen. Ook is er een
verschuiving waar te nemen naar de dienstensector, wat de vraag naar hoger opgeleiden
vergroot. Het is mede als gevolg van verschuiving op de arbeidsmarkt van belang, dat
jongeren de hoogst haalbare opleiding volgen. Het benutten van talenten, zie paragraaf 3.2, is
dus juist van belang voor aansluiting op de arbeidsmarkt.
In de nulmeting van het armoedebeleid 2008 van de provincie Fryslan zijn de percentages
niet-werkende werkzoekenden binnen de bevolking van 15 - 22 jarigen naar Friese gemeente
en provincie Fryslan opgenomen. De jeugdwerkloosheid is de afgelopen jaren gedaald
vanwege toenemende werkgelegenheidsmogelijkheden voor jongeren.
De cijfers geven ons geen aanleiding om hier specifiek beleid voor vast te stellen.
2003-2006
Gemeente
dec 2003
dec 2004
dec 2005
dec 2007
Het Bildt
4,90
4,16
2,85
1,36
Ferwerderadiel
5,59
5,32
4,23
2,51
Leeuwarderadeel
2,50
2,93
2,52
1,43
Menaldumadeel
3,96
3,02
2,32
2,13
Bron: CWI en CBS, bewerking Partoer CMO Fryslan voor Jeugdmonitor Fryslan55, 2007
In het kader van Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) heefit onze Dienst SoZaWe een eigen notitie
Jeugdbeleid6 opgesteld. De Dienst constateert daarin, dat er na de leerplicht een groep
6notitie 'Jeugdbeleid in relatie tot het werkveld van de Dienst'.