Periodiek onderhoud
Periodiek onderhoud is onderhoud dat contractueel vastgelegd is en dat zonder opzegging van een
der partijen jaarlijks verlengd wordt.
Onderdelen die periodiek onderhouden worden zijn onder andere:
De centrale verwarmingsinstallatie
De alarminstallatie
De brand blustoestellen
Het periodiek onderhoud van de centrale verwarming is per gebouw bij verschillende
installatiebedrijven ondergebracht. Dit is in het verleden zo gegroeid, er is nog geen aanleiding
geweest om hierin verandering aan te brengen.
Ook is het onderhoud van de alarminstallaties en de controle op brandblusapparatuur contractueel
vastgelegd en wordt zonder tegenbericht jaarlijks uitgevoerd.
Zo is ook de controle van elektrische installaties en de elektrische gebruikstoestellen in het
onderhoudsplan opgenomen. Door de werkzaamheden voor meerdere jaren vast te leggen kan er
financieel voordeel behaald worden en is de wettelijk verplichte keuring de zogenaamde NEN 3140
keuring gewaarborgd.
Technisch beheer en klachtenonderhoud
Technisch beheer en klachtenonderhoud is kort omschreven, het voeren van technisch beheer van
vastgoed door het coachen en beheersen van alle voorkomende technische zaken (klachten be-
/afhandeling).
Storingen en of klachten betreffende het pand worden op dit moment telefonisch gemeld aan een
extern vastgoedmanagement bureau. Tijdens werktijden, van maandag tot en met vrijdag van 8.15 -
17.00 uur worden de storingen via het extern kantoor aangestuurd. Buiten deze uren wordt de
gebruiker automatisch doorgeschakeld naar de dienstdoende telefonische achtervang. Een en ander
wil zeggen dat men altijd direct te woord gestaan zal worden. Deze achtervang heeft de
objectgegevens met de bedrijven die er regelmatig werkzaamheden uitvoeren. Tevens heeft deze
contacten door het hele land zodat alle voorkomende storingen 24 uur per dag verholpen kunnen
worden.
Het technisch beheer is niet alleen een 24-uurs dienstverlening maar ook een extra handvat om de
meerjaren onderhoudsplanning (planmatig onderhoud) bij te sturen.
De volledige werkomschrijving van de technisch beheer/ klachtenonderhoud is hieronder puntsgewijs
vertaald.
Ontvangen van klachten en storingen via speciaal storingstelefoonnummer.
Het aanmaken van opdrachtbonnen.
Opdrachtverstrekking naar bedrijven voor uitvoering.
Controle en fiattering van de totale storingsafhandeling (inclusief responstijden).
Het verzorgen van de facturering.
Afmelding van de klacht.
Budget- en klachtenbewaking.
Jaarlijkse vertaling naar planmatig onderhoud.
Jaarlijkse evaluatie.
Voor de definitieve verzelfstandiging van de openbare scholen waren dezen ook opgenomen in het
technisch beheer en klachten onderhoud. Aangezien ze nu de zaken zelf moeten regelen zijn alle
openbare basisscholen van de gemeenten Het Bildt, Menaldumadeel, Ferwerderadiel en
7