Periodiek onderhoud Periodiek onderhoud is onderhoud dat contractueel vastgelegd is en dat zonder opzegging van een der partijen jaarlijks verlengd wordt. Onderdelen die periodiek onderhouden worden zijn onder andere: De centrale verwarmingsinstallatie De alarminstallatie De brand blustoestellen Het periodiek onderhoud van de centrale verwarming is per gebouw bij verschillende installatiebedrijven ondergebracht. Dit is in het verleden zo gegroeid, er is nog geen aanleiding geweest om hierin verandering aan te brengen. Ook is het onderhoud van de alarminstallaties en de controle op brandblusapparatuur contractueel vastgelegd en wordt zonder tegenbericht jaarlijks uitgevoerd. Zo is ook de controle van elektrische installaties en de elektrische gebruikstoestellen in het onderhoudsplan opgenomen. Door de werkzaamheden voor meerdere jaren vast te leggen kan er financieel voordeel behaald worden en is de wettelijk verplichte keuring de zogenaamde NEN 3140 keuring gewaarborgd. Technisch beheer en klachtenonderhoud Technisch beheer en klachtenonderhoud is kort omschreven, het voeren van technisch beheer van vastgoed door het coachen en beheersen van alle voorkomende technische zaken (klachten be- /afhandeling). Storingen en of klachten betreffende het pand worden op dit moment telefonisch gemeld aan een extern vastgoedmanagement bureau. Tijdens werktijden, van maandag tot en met vrijdag van 8.15 - 17.00 uur worden de storingen via het extern kantoor aangestuurd. Buiten deze uren wordt de gebruiker automatisch doorgeschakeld naar de dienstdoende telefonische achtervang. Een en ander wil zeggen dat men altijd direct te woord gestaan zal worden. Deze achtervang heeft de objectgegevens met de bedrijven die er regelmatig werkzaamheden uitvoeren. Tevens heeft deze contacten door het hele land zodat alle voorkomende storingen 24 uur per dag verholpen kunnen worden. Het technisch beheer is niet alleen een 24-uurs dienstverlening maar ook een extra handvat om de meerjaren onderhoudsplanning (planmatig onderhoud) bij te sturen. De volledige werkomschrijving van de technisch beheer/ klachtenonderhoud is hieronder puntsgewijs vertaald. Ontvangen van klachten en storingen via speciaal storingstelefoonnummer. Het aanmaken van opdrachtbonnen. Opdrachtverstrekking naar bedrijven voor uitvoering. Controle en fiattering van de totale storingsafhandeling (inclusief responstijden). Het verzorgen van de facturering. Afmelding van de klacht. Budget- en klachtenbewaking. Jaarlijkse vertaling naar planmatig onderhoud. Jaarlijkse evaluatie. Voor de definitieve verzelfstandiging van de openbare scholen waren dezen ook opgenomen in het technisch beheer en klachten onderhoud. Aangezien ze nu de zaken zelf moeten regelen zijn alle openbare basisscholen van de gemeenten Het Bildt, Menaldumadeel, Ferwerderadiel en 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 34