Op de bijdrage worden de kosten die de particulier zelf hiervoor heeft gemaakt in mindering ge- bracht. Dat is in ieder geval de aankoopwaarde van de ruwe bouwgrond (objectief te taxeren) en eventuele investeringen voor de gemeente in de openbare ruimte. Deze manier van verrekenen leidt tot totaal andere verhoudingen tussen overheid en project- ontwikkelaars Daarnaast biedt het exploitatieplan de mogelijkheid locatie eisen te stellen. Deze hebben be- trekking op de werken en werkzaamheden voor het bouwrijp maken, nutsvoorzieningen en in- richting van de openbare ruimte en de te realiseren woningbouwcategorieen (gelimiteerd tot sociale huur, sociale koop en particulier opdrachtgeverschap) in het plangebied. Voor dit iaatste is het vereist dat in het bestemmingsplan in procenten wordt aangegeven welke woningbouwcategorieen gerealiseerd moeten worden. Tot slot geeft een exploitatieplan aan in welke volgorde het bestemmingsplan ingevuld moet worden. Voor delen waar pas later in de tijd gebouwd mag worden, kan de gemeente een bouwverbod instellen. Het opstellen van een exploitatieplan is verplicht wanneer het bestemmingsplan bouwplannen bevat. Het begrip bouwplan is in de Bro als volgt gedefinieerd: de bouw van een of meer woningen; de bouw van een of meer andere hoofdgebouwen; de uitbreiding van een hoofdgebouw met ten minste 1.000 m2 of met een of meer woningen; de verbouwing van een of meer aaneengesloten gebouwen die voor andere doeleinden in gebruik of ingericht waren mits ten minste 10 woningen worden gerealiseerd (functieveran- dering); de verbouwing van een of meer aaneengesloten gebouwen die voor andere doeleinden in gebruik of ingericht waren, mits cumulatieve oppervlakte van de nieuwe functies ten minste 1.000 m2 bedraagt; de bouw van kassen met een oppervlakte van ten minste 1.000 m2. De gemeente(raad) stelt het exploitatieplan tegelijk met de planologische maatregel vast en elk jaar dient de gemeente het exploitatieplan te herzien. Indien het kostenverhaal anderszins ver- zekerd is (overeenkomst plus zekerheidsstelling) 6n wanneer het stellen van locatie eisen niet noodzakelijk is, kan de gemeente afzien van het opstellen van een exploitatieplan. Het kan voorkomen dat het opstellen van een exploitatieplan nauwelijks wat opbrengt bij plan- nen met een geringe opbrengstcapaciteit. Waarom dan toch al die verplichte moeite? Afzien van kostenverhaal is impliciet een financieel voordeel voor degene die het betreft. Het wordt gezien als een ongeoorloofde vorm van staatssteun aan de betreffende eigenaar. En staatssteun is markt verstorend. Bovendien wekt het willekeur in de hand om soms wel en dan weer geen kosten te verhalen. 2.2.3 Planschade Planschade moet voortaan binnen 5 jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmings plan worden geclaimd. Er geldt een minimum leges van 300,- en er moet tenminste voor 2% van de huidige waarde aan schade zijn. De planschade mag in het exploitatieplan of de exploitatieovereenkomst met een ontwikkelaar verrekend worden. Het verhaal vindt naar keuze plaats op de hele grondexploitatie of op het deel dat de schade specifiek veroorzaakt. Bij plannen die vallen onder de WRO (oud) is een aparte overeenkomst nodig. 3 Met een planologische maatregel wordt bedoeld: bestemmingsplan, wijzigingsplan, projectbe- sluit, beheersverordening of projectafwijking. iyr Grontmij Grondbeleidsvormen en de Wro 03/5422, revisie 6 Pagina 8 van 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 73