een duurzaam MFC. In het bijzonder is het effect van een MFC op de ontwikkeling van de regiofunctie het criterium voor een provinciale bijdrage. Ook deze eenmalige bijdrage is afhankelijk van gemeentelijk cofinanciering. Gegeven het feit dat Britsum geen regiofunctie heeft, is er onvoldoende basis voor een gemeentelijke aanvraag voor Britsum. Financiele ontwikkeling De economische crisis maakt duidelijk dat de prijs voor risico's steeds hoger wordt. Financiers stellen steeds hogere eisen aan het rendement waardoor gebruikers van een MFC vastzitten aan langdurige exploitatieovereenkomsten. Een woningcorporatie wil in zijn algemeenheid wel participeren maar verlangt gewoon veel zekerheden van de gemeente. De crisis beperkt de gemeente ook in de mogelijkheid vrijkomende grond in Britsum te verkopen. Deze verkoopopbrengst is immers noodzakelijk voor de afdekkmg van de boekwaarde van de bestaande schoolgebouwen. Daamaast ziet de gemeente de gevolgen van de economische crisis terug in haar eigen huishoudboekje. Onder andere de bijdrage uit het gemeentefonds wordt drastisch verlaagd waardoor de gemeente gedwongen is nieuwe structurele bezuinigingen door te voeren. In toenemende mate wordt duidelijk dat de plannen in Britsum voor deze gemeente niet te realiseren zijn. De financiele offers zijn te groot en de financiele buffers van de gemeente zijn van een omvang dat meer risico's nemen niet verantwoord is. Met andere woorden: de financiele positie is niet zodanig solide dat de gemeente en in de financiering van een MFC kan stappen en de bestaande schoolgebouwen en locaties kan afschrijven. Instandhouding Wanneer het MFC-traject wordt beeindigd zal het reguliere onderhoud van de onderwijshuisvesting in Britsum weer worden opgepakt. In het onderhoudsplanning 2010- 2019 zijn daarvoor de middelen geraamd. Deze planning gaat uit van instandhouding van de gebouwen gedurende deze 10 jaren. Omdat aan het eind van deze periode de prognoses van de leerlingaantallen op een dieptepunt zitten, zal in de loop van deze periode een herbezinning nodig zijn op de huisvesting van het onderwijs in Britsum daama. Qverlegmomenten Voor de uitvoering van de motie zijn de volgende gesprekken gevoerd. 11 mei: Overleg in de stuurgroep. Korte afstemming naar aanleiding van raadsbehandeling 16 april 2009 18 mei: Presentatie plannen Britsum aan voltallige college. Door de stuurgroep was een gebiedsvisie over Britsum ontwikkeld, gebaseerd op het ontwikkelen van ouderenhuisvesting op eventuele vrijkomende locaties. Dit t.b.v. het overleg met de woningcorporaties. 25 mei: De gemeente laat aan de stuurgroep weten het eerste gesprek met de woningcorporaties alleen door de gemeente wordt gevoerd. 26 mei: De gemeente voert overleg met dhr. Adrichem van IC-net over het verkrijgen van rijkssubsidie voor een brede school. De conclusie was dat het aanvragen van een subsidie, waarvoor de gemeente zelf geen reeel aanvangsbedrag beschikbaar heeft, niet zinvol is. 27 mei: Gesprek van gemeente met Woon Friesland, vertegenwoordigd door de directeur dhr.A.Ozinga. Het verslag van dit gesprek is enkele dagen daama verstuurd aan de leden van de stuurgroep. Daarin staat vermeld dat Woon Friesland geen toegevoegde waarde ziet in het voorstel van een deel van de stuurgroep.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 99