een duurzaam MFC. In het bijzonder is het effect van een MFC op de ontwikkeling van de
regiofunctie het criterium voor een provinciale bijdrage. Ook deze eenmalige bijdrage is
afhankelijk van gemeentelijk cofinanciering. Gegeven het feit dat Britsum geen regiofunctie
heeft, is er onvoldoende basis voor een gemeentelijke aanvraag voor Britsum.
Financiele ontwikkeling
De economische crisis maakt duidelijk dat de prijs voor risico's steeds hoger wordt.
Financiers stellen steeds hogere eisen aan het rendement waardoor gebruikers van een MFC
vastzitten aan langdurige exploitatieovereenkomsten. Een woningcorporatie wil in zijn
algemeenheid wel participeren maar verlangt gewoon veel zekerheden van de gemeente.
De crisis beperkt de gemeente ook in de mogelijkheid vrijkomende grond in Britsum te
verkopen. Deze verkoopopbrengst is immers noodzakelijk voor de afdekkmg van de
boekwaarde van de bestaande schoolgebouwen.
Daamaast ziet de gemeente de gevolgen van de economische crisis terug in haar eigen
huishoudboekje. Onder andere de bijdrage uit het gemeentefonds wordt drastisch verlaagd
waardoor de gemeente gedwongen is nieuwe structurele bezuinigingen door te voeren.
In toenemende mate wordt duidelijk dat de plannen in Britsum voor deze gemeente niet te
realiseren zijn. De financiele offers zijn te groot en de financiele buffers van de gemeente zijn
van een omvang dat meer risico's nemen niet verantwoord is. Met andere woorden: de
financiele positie is niet zodanig solide dat de gemeente en in de financiering van een MFC
kan stappen en de bestaande schoolgebouwen en locaties kan afschrijven.
Instandhouding
Wanneer het MFC-traject wordt beeindigd zal het reguliere onderhoud van de
onderwijshuisvesting in Britsum weer worden opgepakt. In het onderhoudsplanning 2010-
2019 zijn daarvoor de middelen geraamd. Deze planning gaat uit van instandhouding van de
gebouwen gedurende deze 10 jaren. Omdat aan het eind van deze periode de prognoses van
de leerlingaantallen op een dieptepunt zitten, zal in de loop van deze periode een herbezinning
nodig zijn op de huisvesting van het onderwijs in Britsum daama.
Qverlegmomenten
Voor de uitvoering van de motie zijn de volgende gesprekken gevoerd.
11 mei: Overleg in de stuurgroep.
Korte afstemming naar aanleiding van raadsbehandeling 16 april 2009
18 mei: Presentatie plannen Britsum aan voltallige college.
Door de stuurgroep was een gebiedsvisie over Britsum ontwikkeld, gebaseerd op het
ontwikkelen van ouderenhuisvesting op eventuele vrijkomende locaties. Dit t.b.v. het
overleg met de woningcorporaties.
25 mei: De gemeente laat aan de stuurgroep weten het eerste gesprek met de
woningcorporaties alleen door de gemeente wordt gevoerd.
26 mei: De gemeente voert overleg met dhr. Adrichem van IC-net over het verkrijgen van
rijkssubsidie voor een brede school. De conclusie was dat het aanvragen van een
subsidie, waarvoor de gemeente zelf geen reeel aanvangsbedrag beschikbaar heeft,
niet zinvol is.
27 mei: Gesprek van gemeente met Woon Friesland, vertegenwoordigd door de directeur
dhr.A.Ozinga. Het verslag van dit gesprek is enkele dagen daama verstuurd aan de
leden van de stuurgroep. Daarin staat vermeld dat Woon Friesland geen toegevoegde
waarde ziet in het voorstel van een deel van de stuurgroep.