3 1Het bestuur van de dienst bestaat uit acht leden die door de raden van de gemeenten op grond van het bepaalde in artikel 13, lid 1 Wet gemeenschappelijke regelingen aangewezen worden uit de collegeleden. 2. De raden van de gemeenten beslissen in de eerste vergadering van elke zittingsperiode over de aanwijzing van de leden van het bestuur. 3. De leden van het bestuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 18 derde lid, zitting gedurende de zittingsduur van de gemeenteraad. 4. De leden van het bestuur treden tegelijk af op de dag waarop de leden van de raden van de gemeenten aftreden. 5. Het lid dat ter vervulling van een tussentijdse vacature als lid van het bestuur wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats dit lid is benoemd, zou hebben moeten aftreden. 6. De leden van het bestuur, die tussentijds ontslag nemen stellen het bestuur alsmede de raad die hen heeft aangewezen hiervan op de hoogte. Het ontslag is onherroepelijk. Leden van het bestuur, die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien. 7. De aanwijzing voor de vervulling van plaatsen die door ontslag, overlijden of om een andere reden zijn opengevallen, vindt plaats door de raad die het aangaat, binnen een maand na dat open vallen. 1Het bestuur stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen vast. Besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen. 2. Het bestuur vergadert eenmaal per vier weken, doch jaarlijks minimaal tweemaal en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of tenminste drie leden van het bestuur zulks schriftelijk onder opgave van de te behandelen onderwerpen, verzoeken. In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats. 3. De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op. 4. Voor de vierwekelijkse vergaderingen zoals vermeld in het tweede lid stelt het bestuur een jaarlijks rooster op. Dit vergaderrooster, de tijdstippen en plaatsen van de vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht. De agenda en de daarbij behorende voorstellen met uitzondering van de in Gemeentewet artikel 25, tweede lid bedoelde stukken worden tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd. 5. De vergaderingen van het bestuur zijn openbaar. 6. De deuren worden gesloten wanneer vijf van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt op basis van de door het presidium opgestelde agendapunten. 7. Het bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. 1Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur betreffende geheimhouding omtrent de inhoud van stukken is art. 23 lid 1 tot en met 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing. 2. In een besloten vergadering van het bestuur wordt geen besluit genomen over: Het beleidsplan, De begroting, de wijzigingen daarvan en de rekening, Het liquidatieplan. Hoofdstuk 4: Het presidium 1Het presidium bestaat uit de voorzitter en twee leden. 2. De leden van het presidium worden aangewezen door en uit het bestuur. Zij worden aangewezen in de eerste vergadering van het bestuur in nieuwe samenstelling, zoals bepaald in artikel 8, lid 2. Artikel 8: Samenstelling Artikel 9: Werkwijze Artikel 10: Besloten vergadering Artikel 11: Samenstelling Voorstel tot wijziging GR - juni 2009

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 31