De overdracht van de uitvoering van de WI naar de dienst was echter tot nu toe nog niet vastgelegd in de GR. De WI wordt overigens voor alle acht gemeenten uitgevoerd. Er zijn bij de dienst geen WIN-clienten meer, ook niet in het kader van het overgangsrecht. Artikel S lid 1 sub i In de huidige GR staat onder taken van de dienst nog opgenomen de uitvoering van de afhandeling van besluiten en handelingen op grond van de ingetrokken Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en de ingetrokken Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VYTV). De dienst heeft echter geen clienten meer die onder deze regelingen vallen, ook niet in het kader van overgangsrecht. Artikel S lid 7 In dit artikel is geregeld dat voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:18 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht (exteme klachtenvoorziening) is aangewezen de Commissie voor de behandeling van klachten en bezwaarschriften van de dienst. Als gevolg van de invoering van de Wet extern klachtrecht - tweede fase - kan de commissie deze taak niet meer uitoefenen. De Wet gemeenschappelijke regelingen is in verband met de invoering van hiervoor genoemde wet aangepast in die zin dat voor een exteme klachtenvoorziening de keuze dient te worden gemaakt tussen aansluiting bij de Nationale ombudsman of aansluiting bij een eigen ombudsvoorziening van een van de aan de GR deelnemende gemeenten. Een door een GR ingestelde eigen klachtenvoorziening (zoals die van de dienst) is niet langer toegestaan. Het bestuur van de GR heeft op 22 augustus 2007 besloten om voor de exteme klachtenbehandeling aan te sluiten bij de Nationale Ombudsman De bepaling onder 5 lid 7 van de GR is daarom tot een dode letter geworden en kan worden geschrapt. Artikel 19 lid 3 In de huidige regeling is vastgelegd dat benoeming, schorsing en ontslag van personeel in functieschaal 10 en hoger is voorbehouden aan het bestuur. Vanwege het aantal lunches en de aard hiervan wordt dit niet langer wenselijk geacht voor wat betreft functies in schaal 10 of 11Het betreft hier geen functies van het hogere kader. Benoeming, schorsing en ontslag van deze personeelsleden kan - net als fimcties onder schaal 10 - worden gemandateerd aan de directeur van de dienst. Het bestuur van de GR heeft op 2 juli 2008 reeds aangegeven dat deze bevoegdheid gemandateerd kan worden; na aanpassing van de GR zal dit in het Mandateringsbesluit van de dienst worden vastgelegd. Artikel 23 lid 2 sub b onder 1 en 3 De Wvg is vanaf 1 januari 2007 niet meer van toepassing. De Wvg-voorzieningen zijn per deze datum opgenomen in de Wmo, waarvan de dienst de prestatievelden 5 en 6 uitvoert. Daamaast worden er tezamen met de aan de dienst deelnemende gemeenten werkzaamheden uitgevoerd die betrekking hebben op prestatievelden 3 en 4 (zie toelichting op artikel 5 lid 1 sub f). De verdeelsleutel van de beheers- en apparaatskosten, zoals die gold voor de Wvg, wordt ook gehanteerd voor de Wmo, waarbij het aantal klanten is aangevuld met de nieuwe klanten HV. Dit is overeenkomstig de begroting vanaf 2007. Artikel 23 lid 6 In artikel 23 lid 6 is tot nu toe geregeld dat de middelen die het Rijk vanuit het Fonds Werk en Inkomen aan de deelnemende gemeenten verstrekt door de dienst worden beheerd. Per 1 januari jl. is het Participatiefonds ingevoerd, waarin de middelen vanuit het Werkdeel (alsmede die ten behoeve van de Inburgering) zijn opgenomen. De omschrijving van artikel 23 lid 6 dient daarop te worden aangepast. RdV

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 41