2. Verzelfstandiging Doe voorstellen voor een passende wijze van externe verzelfstandiging. Uit de voorbije gedachtewisseling en discussies heb ik vastgesteld dat een verzelfstandiging "dicht bij huis" de voorkeur heeft. Overdracht van de exploitatie aan een commerciele partij of privatisering is een brug te ver. Dit sluit onder andere regionale samenwerking uit terwijl dat nu juist een ontwikkeling is direct die bijdraagt aan een betere kostendekking van het sportcomplex. Bovendien is vastgesteld dat de huidige bedrijfsvoering van It Gryn al behoorlijk kosteneffectief werkt. Daar is voor commerciele partijen niet veel uit te halen. En de ingrepen in de dienstverlening en kostendekkendheid, die voor een commerciele rendement noodzakelijk zijn, kunnen door de gemeente ook zelf genomen worden. 2.1 Voorstel voor rechtsvorm De rechtsvormen die dan passend zijn, zijn de Stichting en de BV. In het volgende kader zijn de karakteristieken van beide vormen opgesomd. Gemeentelijke Stichting BV met gemeente als aandeelhouder De ideele doelstellingen van de gemeente vormen de basis De bedrijfsmatigheid van It Gryn staat voorop Stichtingsbestuur m/z gemeentelijke vertegenwoordiging Algemene Vergadering van Aandeelhouder(s) en een Raad van Commissarissen Gemeente en sportcomplex hebben een subsidierelatie Gemeente en sportcomplex hebben een zakelijke relatie Rapporteren: 1 keerperjaar Sturen door gemeente: indirect Rapporteren: frequent Sturen door gemeente: direct Bedrijfsvoering staat in dienst van politieke opdracht. Commerciele kansen en continulteit bedrijfsvoering gewaarborgd. De BV-vorm past het beste bij de doelen van de gemeente. Met een BV kunnen de relaties tussen gemeente en sportcomplex het meest eenvoudig en duidelijk worden geregeld. Voor de continui'teit van het sportcomplex vervult de gemeente de aandeelhoudersrol met een exteme commissaris als toezichthouder. In deze rol regelt de gemeente bijvoorbeeld de ruimte van de bedrijfsleider tot het aangaan van exteme samenwerkingsverbanden. Daamaast neemt de gemeente 'producten' af door middel van het overeenkomen van bijvoorbeeld openingstijden voor doelgroepen voor een bepaalde prijs. Uiteraard is het niet uitsluitend de rechtsvorm die bepalend is voor de onderlinge relaties. De persoonlijke invulling van de rollen en elkaar de ruimte geven die daarvoor nodig is, zijn van groot belang. Wanneer de gemeente als afnemer de prijs/prestatie verhouding te zeer onder druk zet, is dit nadelig voor de bedrijfscontinui'teit. De gemeente als aandeelhouder moet dan een tegengeluid laten horen. In de BV-vorm is de balans in beide rollen het beste te borgen. De richting die met de BV-vorm wordt ingeslagen sluit ook aan bij de Nota Kaders Accommodatiebeleid Leeuwarderadeel van december 2005, waarin de uitgangspunten voor beheer van sportcomplexen worden genoemd. De BV-vorm die in dit rapport wordt Verzelfstandiging It Gryn 090709

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 59