2. Verzelfstandiging
Doe voorstellen voor een passende wijze van externe verzelfstandiging.
Uit de voorbije gedachtewisseling en discussies heb ik vastgesteld dat een verzelfstandiging
"dicht bij huis" de voorkeur heeft. Overdracht van de exploitatie aan een commerciele partij
of privatisering is een brug te ver. Dit sluit onder andere regionale samenwerking uit terwijl
dat nu juist een ontwikkeling is direct die bijdraagt aan een betere kostendekking van het
sportcomplex. Bovendien is vastgesteld dat de huidige bedrijfsvoering van It Gryn al
behoorlijk kosteneffectief werkt. Daar is voor commerciele partijen niet veel uit te halen.
En de ingrepen in de dienstverlening en kostendekkendheid, die voor een commerciele
rendement noodzakelijk zijn, kunnen door de gemeente ook zelf genomen worden.
2.1 Voorstel voor rechtsvorm
De rechtsvormen die dan passend zijn, zijn de Stichting en de BV. In het volgende kader zijn
de karakteristieken van beide vormen opgesomd.
Gemeentelijke Stichting
BV met gemeente als aandeelhouder
De ideele doelstellingen van de gemeente
vormen de basis
De bedrijfsmatigheid van It Gryn staat voorop
Stichtingsbestuur m/z gemeentelijke
vertegenwoordiging
Algemene Vergadering van Aandeelhouder(s)
en een Raad van Commissarissen
Gemeente en sportcomplex hebben een
subsidierelatie
Gemeente en sportcomplex hebben een
zakelijke relatie
Rapporteren: 1 keerperjaar
Sturen door gemeente: indirect
Rapporteren: frequent
Sturen door gemeente: direct
Bedrijfsvoering staat in dienst van politieke
opdracht.
Commerciele kansen en continulteit
bedrijfsvoering gewaarborgd.
De BV-vorm past het beste bij de doelen van de gemeente. Met een BV kunnen de relaties
tussen gemeente en sportcomplex het meest eenvoudig en duidelijk worden geregeld. Voor de
continui'teit van het sportcomplex vervult de gemeente de aandeelhoudersrol met een exteme
commissaris als toezichthouder. In deze rol regelt de gemeente bijvoorbeeld de ruimte van de
bedrijfsleider tot het aangaan van exteme samenwerkingsverbanden.
Daamaast neemt de gemeente 'producten' af door middel van het overeenkomen van
bijvoorbeeld openingstijden voor doelgroepen voor een bepaalde prijs.
Uiteraard is het niet uitsluitend de rechtsvorm die bepalend is voor de onderlinge relaties. De
persoonlijke invulling van de rollen en elkaar de ruimte geven die daarvoor nodig is, zijn van
groot belang. Wanneer de gemeente als afnemer de prijs/prestatie verhouding te zeer onder
druk zet, is dit nadelig voor de bedrijfscontinui'teit. De gemeente als aandeelhouder moet dan
een tegengeluid laten horen. In de BV-vorm is de balans in beide rollen het beste te borgen.
De richting die met de BV-vorm wordt ingeslagen sluit ook aan bij de Nota Kaders
Accommodatiebeleid Leeuwarderadeel van december 2005, waarin de uitgangspunten voor
beheer van sportcomplexen worden genoemd. De BV-vorm die in dit rapport wordt
Verzelfstandiging It Gryn 090709