3. Resultaatverbetering
Doe voor de komende jaren voorstellen voor resultaatverbetering oplopend van 80.000
naar 250.000.
3.1 Algemeen
Het financiele tekort van het Sportcomplex It Gryn beweegt zich de afgelopen rond de 1,2
mln. Dit tekort is, in rekeningcijfers voor 2008, als volgt opgebouwd:
Accommodatiekosten
613.000 (kapitaallasten, onderhoud en verzekering)
Exploitatiekosten
987.000 (personeel, materieel en energie)
Doorbelasting gemeente
115.000 (ondersteuning Fin./Pz en overhead)
Totaal kosten
1.715.000
Exploitatie-inkomsten
526.000
Exploitatietekort
1.189.000 (Sporthal 275.400 Zwembad 913.600
3.2 Aanpak resultaatverbetering
In dit rapport is in een drietal fasen invulling gegeven aan de in het presidium geformuleerde
opdracht.
Fase 1
In fase 1 zijn voorstellen opgenomen voor een bedrag van 100.000 in 2010. Van dit bedrag
is al 80.000 opgenomen als taakstelling in de meeijarenbegroting van 2010. De voorstellen
zijn toegelicht op biz. 8/9.
Aangezien de voorstellen valide zijn en invulling zijn van de in 2008 afgesproken taakstelling
op het sportcomplex, worden deze in de programmabegroting 2010 dienovereenkomstig
verwerkt.
Fase 2.
In fase 2 zijn voorstellen weergegeven voor een verdere resultaatverbetering oplopend naar
175.000 in 2016. De voorstellen zijn toegelicht op biz. 9/10
In deze fase zijn maatregelen opgenomen die verbonden zijn met de verzelfstandiging van het
sportcomplex. Het blijkt dat verzelfstandiging een noodzakelijke voorwaarde is voor verdere
resultaatverbetering. Zonder voorgestelde verzelfstandiging is een groot deel van de
voorstellen niet te realiseren.
Indien de raad instemt met de verzelfstandiging zullen deze voorstellen nader moeten worden
uitgewerkt.
Fase 3.
In fase 3 zijn voorstellen opgenomen die de dienstverlening van sportcomplex drastisch
verminderen. Deze raken vooral de doelgroep recreatief zwemmen. Deze voorstellen zijn
toegelicht op biz. 10/11 leveren een resultaatverbetering van ca. 61.000.
Het is denkbaar dat de raad deze voorstellen niet ovemeemt mede omdat de fasen 1 en 2 al het
gevraagde bedrag opleveren is. Maar aangezien de financiele positie van de gemeente
In deze cijfers zijn de dotatie en onttrekkingen aan de onderhoudsreserve niet opgenomen. Dit geeft een reeler beeld van het
feitelijke tekort omdat de onttrekking aan de onderhoudsreserve door de jaren heen steeds hoger is dan de dotatie.
Verzelfstandiging It Gryn 090709