In de ambitiematrix zijn de ambities weergegeven van 17 verschillende scenario's, onderscheiden naar de drie zorgplichten. Voor Stedelijk water (nrs. 1 t/m 7) wordt geadviseerd niet af te wijken van het huidige, al eerder vastgestelde ambitieniveau, wat valt in de categorie "normaal" omdat deze voor de al bestaande beheertaken voortborduurt op eerdere besluitvorming (zoals in het vorige GRP en het KRW proces) en voldoende recht doet aan het oppakken van de twee nieuwe taken op het gebied van hemel- en grondwater. De keuze voor het hoge niveau voor deze beide nieuwe taken wordt op veel punten geblokkeerd door de beperkingen die ons financiele systeem op dit moment voor die kaders heeft. Het (dan) gevraagde blijkt gewoon nu nog niet te kunnen worden geleverd. Daarom is het ambtelijk advies er op gericht de komende 5 jaar (de looptijd van het nieuwe VGRP) te gebruiken om het systeem te voeden en te ontwikkelen zodat in de loop van de jaren de genoemde beperkingen zullen verdwijnen. Hierop is ook het advies gebaseerd om voor de looptijd van dit VGRP te kiezen voor een gecombineerde heffing (met differentiatie op basis van de bestaande wijze van heffing) en de komende jaren te gebruiken om voldoende informatie te verzamelen om later tot een nadere invulling te kunnen komen. De resultaten van de workshop zijn verwerkt in het ambtelijk voorstel. Dit leidt tot het advies dat overeen komt met een ambitie op "normaal" niveau in de matrix. Dit betekent: - Uitgaan van een gecombineerde heffing (geen opsplitsing - differentiatie op basis van bestaande wijze van heffing) - Continuering van het rioolbeheer op de huidige wijze. Onderzoek naar en opzetten van grond- en hemelwaterbeleid in de looptijd van het VGRP. - Structureel afkoppelen en stimulering naar de burgers met beperkte financiele stimulans. - Inrichting van een waterloket. - Uitbreiding van de formatie met 0,25 fte. Tijdens het informele overleg (3 sept. 09) met de raad heeft u gevraagd aan te geven wat de effecten zijn van mogelijke keuzes binnen de matrix. Voor de punten 8 tot en met 17 binnen de matrix betekent dit het volgende: 8. Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe. Advies normale ambitie. 9. De normale en hoge ambitie (zijn gelijk) sluiten aan bij de besluitvorming rond de Kaderrichtlijn Water en geven invulling aan het oplossen van hydraulische knelpunten zoals omschreven in de Wateropgave (zie punt 10 ambitiematrix - overlast). Advies kies normale ambitie. 11Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe. Advies normale ambitie. 12. Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe. Advies normale ambitie. 13. Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe. Advies normale ambitie. 14. Gezien de uitspraken tijdens het overleg op 3 September lijkt de raad te kiezen voor een 1 Het financiele systeem kan op dit moment de slag naar een volledige differentiatie niet maken. In de looptijd van het Verbrede GRP zal het financiele systeem hierop worden aangepast. Binnen dit proces is ons tot 2013 de tijd gegeven om nader aan te geven hoe de verschillende panden worden aangeslagen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 103