In de ambitiematrix zijn de ambities weergegeven van 17 verschillende scenario's,
onderscheiden naar de drie zorgplichten. Voor Stedelijk water (nrs. 1 t/m 7) wordt
geadviseerd niet af te wijken van het huidige, al eerder vastgestelde ambitieniveau, wat valt in
de categorie "normaal" omdat deze voor de al bestaande beheertaken voortborduurt op
eerdere besluitvorming (zoals in het vorige GRP en het KRW proces) en voldoende recht doet
aan het oppakken van de twee nieuwe taken op het gebied van hemel- en grondwater.
De keuze voor het hoge niveau voor deze beide nieuwe taken wordt op veel punten
geblokkeerd door de beperkingen die ons financiele systeem op dit moment voor die kaders
heeft. Het (dan) gevraagde blijkt gewoon nu nog niet te kunnen worden geleverd. Daarom is
het ambtelijk advies er op gericht de komende 5 jaar (de looptijd van het nieuwe VGRP) te
gebruiken om het systeem te voeden en te ontwikkelen zodat in de loop van de jaren de
genoemde beperkingen zullen verdwijnen. Hierop is ook het advies gebaseerd om voor de
looptijd van dit VGRP te kiezen voor een gecombineerde heffing (met differentiatie op basis
van de bestaande wijze van heffing) en de komende jaren te gebruiken om voldoende
informatie te verzamelen om later tot een nadere invulling te kunnen komen.
De resultaten van de workshop zijn verwerkt in het ambtelijk voorstel. Dit leidt tot het advies
dat overeen komt met een ambitie op "normaal" niveau in de matrix. Dit betekent:
- Uitgaan van een gecombineerde heffing (geen opsplitsing - differentiatie op basis van
bestaande wijze van heffing)
- Continuering van het rioolbeheer op de huidige wijze.
Onderzoek naar en opzetten van grond- en hemelwaterbeleid in de looptijd van het VGRP.
- Structureel afkoppelen en stimulering naar de burgers met beperkte financiele stimulans.
- Inrichting van een waterloket.
- Uitbreiding van de formatie met 0,25 fte.
Tijdens het informele overleg (3 sept. 09) met de raad heeft u gevraagd aan te geven wat de
effecten zijn van mogelijke keuzes binnen de matrix. Voor de punten 8 tot en met 17 binnen
de matrix betekent dit het volgende:
8. Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw
beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe.
Advies normale ambitie.
9. De normale en hoge ambitie (zijn gelijk) sluiten aan bij de besluitvorming rond de
Kaderrichtlijn Water en geven invulling aan het oplossen van hydraulische knelpunten
zoals omschreven in de Wateropgave (zie punt 10 ambitiematrix - overlast). Advies kies
normale ambitie.
11Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw
beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe.
Advies normale ambitie.
12. Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw
beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe.
Advies normale ambitie.
13. Keuze "laag" voortzetting huidige situatie; geen ontwikkeling van kennis voor nieuw
beleid. De beperkingen van het financiele systeem laten de keuze "hoog" feitelijk niet toe.
Advies normale ambitie.
14. Gezien de uitspraken tijdens het overleg op 3 September lijkt de raad te kiezen voor een
1 Het financiele systeem kan op dit moment de slag naar een volledige differentiatie niet maken. In de looptijd
van het Verbrede GRP zal het financiele systeem hierop worden aangepast. Binnen dit proces is ons tot 2013 de
tijd gegeven om nader aan te geven hoe de verschillende panden worden aangeslagen.