intensieve communicatie naar de burger. Als bij 14 gekozen wordt voor een hoge ambitie (inrichten waterloket en intensivering communicatie burgers), heeft dat op zich geen grote invloed op de stijging van het tarief (indicatief met ongeveer 1.40). Maar het heeft wel een bijkomend effect op de mate van toename van de werkdruk. Het proces wordt daarmee immers "ingedikt" omdat we op die manier versneld informatie binnenhalen. Dit is op zich positief maar een hoog niveau bij 14 leidt dan wel tot een eveneens hoog ambitieniveau bij 15. Dat leidt dan tot een extra inzet aan capaciteit van 0.25 fte. (indicatieve stijging tarief met ongeveer 3.50 ten opzichte van de normale ambitie). 15. 'zie 14. advies hoge ambitie voor 14 en 15. 16. Geen toelichting 17. Het doorrekenen van alle effecten op het uiteindelijke tarief zal in de loop van het verdere proces worden gedaan. Die financiele consequenties kunnen nog worden meegewogen bij het maken van de uiteindelijke keuzes in het verdere proces bij de behandeling van het eindproduct. Kanttekening: De vaststelling door uw raad van het ambitieniveau voor de komende jaren vomit de input voor de affonding van het Verbrede GRP in 2009. Hiermee wordt ook voldaan aan de eis dat ingaande 1 januari 2010 een nieuwe heffingsgrondslag moet worden gehanteerd. Financiele toelichting: Op dit moment niet van toepassing. Zie hiervoor ook hetgeen onder "17" is gesteld. Uitvoering afhandeling: Richting te geven aan het vaststellen van het gewenste ambitieniveau op het gebied van de zorgplichten stedelijk afValwater, grondwater en hemelwater. Evaluatie: n.v.t. Conclusies Raad le behandeling: n.v.t. Bijlagen: Ter inzage gelegde stukken: het ambtelijk advies en het beleidskeuzedocument Verbreed GRP Leeuwarderadeel, ARCADIS, 14 juli 2009. Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel, de secretaris de burgemeester J.J. KINGMA DRS. E J. TER KEURS

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 104