Verder geen vragen of opmerkingen. OPINIEARJEND UNDERDIEL HAMMERSTIKKEN UT OPINIEARJEND UNDERDIEL 7. Undersyksrapport Rekkenkeamerkommisje bouleezjes De hear Swinkels: Hij biedt het rapport van de rekenkamercommissie aan de raad aan. Men is eind vorig jaar gestart met het onderzoek. Het is een onderzoek dat zich uitstrekt over alle Middelseegemeenten. In de bijlagen worden de individuele gemeentes toegelicht. Hij wil het deze avond toespitsen op het deel dat op Leeuwarderadeel betrekking heeft. Voor de bouwvergunningen worden leges betaald en men heeft gekeken in hoeverre de baten en lasten zich tot elkaar verhouden. Daamaast is ook naar de wetgeving gekeken. De reikwijdte van de leges is niet alleen beperkt tot die van de bouwvergunningen. In het rapport staat in detail wat de conclusies zijn. Hij gaat nog wat uitgebreider in op de aanbevelingen die onder bijlage 3 aangegeven zijn. Leeuwarderadeel zit wat de bouwleges betreft op ongeveer het gemiddelde niveau in Nederland. Het is niet echt aantoonbaar dat de leges kostendekkend zijn. Men mag op de leges geen winst maken en dit punt moet de nodige aandacht hebben. Men kan niet goed zien of de kosten in een redelijke verhouding staan tot het verleende product. Het viel ook op dat er geen maximum in de tariefstelling staat en dat zou tot een te hoog legesbedrag kunnen leiden. Er heeft ondertussen jurisprudentie plaatsgevonden. De Hoge Raad is evenwel in augustus met een uitspraak gekomen waarmee de uitspraak van het hof vemietigd is, waardoor de gemeente weer meer beleidsvrijheid ten opzichte van het maximum gekregen heeft. Het moet wel aantoonbaar zijn dat men niet meer opbrengsten heeft dan de kosten geweest zijn in het totaal van de legesheffmg. Men moet ook de kosten kunnen specificeren. Mefrou Slagter (GBL): Het rapport was goed leesbaar en geeft ook meer inzicht. De kostendekkendheid van de bouwleges roept nog vragen op. De gemeente Leeuwarderadeel kan momenteel niet aantonen dat men handelt binnen de kaders. Dit schijnt in de gemeenten Menaldumadeel en Het Bildt beter geregeld te zijn. Men zou eens bij elkaar in de keuken kunnen kijken. Een goed tijdschrijfsysteem zou daarbij kunnen helpen. Het risico is al behoorlijk ingeperkt door de uitspraak van de Hoge Raad. GBL mist de aanbeveling over de benchmarking. De hear Tuininga (FNP): It wie in dudlik stik. Der is ynhaldlik noch wol wat fan te sizzen. Hy giet derfan ut dat it stik noch in kear weromkomt. De hear De Kroon (PvdA): Der sit in protte juridyske taal yn it stik. De oare kear komt de beslutfoarming en dan binne neffens him de oanbefellings fan it kolleezje der ek by. Der is in konkluzje oer alle 4 gemeenten mei-inoar. Bij conclusie 7 staat dat Menaldumadeel en Het Bildt een analyse maken van de werkelijk bestede uren en Leeuwarderadeel niet. Maar Leeuwarderadeel volgt wel een tijdschrijfsysteem. Het verschil lijkt hem dan niet zo groot. De bouwleges zijn hoog in Leeuwarderadeel. Alle gemeenten brengen hetzelfde tarief (zo'n 60 euro per uur) in rekening. Heeft men in Leeuwarderadeel dan meer tijd nodig? Bij conclusie 4 staat dat op ambtelijk en bestuurlijk niveau de kosten inzichtelijk worden gemaakt in de begroting en het jaarwerk, terwijl eerst de conclusie was dat dit niet het geval was. In de aanbevelingen is de hoofdlijn dat men voor alle leges een systeem moet ontwikkelen om

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 18